|
|
|
||
Cíl. Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta.
Obsah. 1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model). 2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu). 3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace. 4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.). 5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu). 6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém).
Nutným předpokladem pro získání klasifikovaného zápočtu je vyřešení libovolných 30-ti úloh, které student najde na domovských webovských stránkách katedry pod jménem prof. Hejného. Dále student vytvoří kaskádu 10-ti úloh ve vybraném matematickém prostředí a zdůvodní, proč jedna gradující náročnost jednotlivých úloh.
Známka v klasifikovaném zápočtu je určena mírou úspěšnosti studenta v testu, který se bude psát na konci semestru.
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Hejný, M.: Barevná bludiště. Materiál KMDM. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Praha, 1998. Hejný, M., Kratochvílová, J.: Klasifikace jako kognitivní funkce. In: (eds.) M. Vagaský, M. Hejný: Zborník príspevkov z letnej školy teórie vyučovania matematiky PYTAGORAS 2004, JSMF, EXAM, Bratislava, s. 26-44, ISBN 80-89194-01-X. Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421. Jirotková, D.: Konstruktivistický přístup k vyučování geometrii. In: (Ed). M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 213-236.
Učebnice pro 1.-9. ročník ZŠ vydané v nakladatelství Matematický ústav AV ČR a Prometheus a zahraniční učebnice podle jazykových znalostí studenta Sbírky úloh Úlohy ze soutěží (Klokan, Matematická olympiáda, ...) Přehledy učiva ZŠ Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Seminář vedou: PhDr.Filip Roubíček, Ph.D.; Marie TICHÁ, CSc. Stručná charakteristika kurzu Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe. Cílem kurzu je propojit poznatky dosažené v průběhu dosavadního studia matematiky a ukázat jejich souvislost s obsahem matematického vzdělávání v 1.-5. ročníku ZŠ. Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami (i omezenými prostředky). Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku - Polya). Dalším okruhem práce bude tvoření úloh, které lze řešit určenou metodou. Požadavky k zápočtu: 80% aktivní účast na cvičení, vypracování a prezentace seminární práce, řešení zadaných úloh, závěrečný test. Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|