|
|
|
||
Cílem kurzu je příprava studentů na vstup do učitelské praxe. Rozvíjíme matematickou kulturu studentů a pěstujeme jejich kladný vztah k žákům. Vedeme je k tomu, aby ve své budoucí praxi evidovali své zkušenosti, analyzovali je a na tomto základě zkvalitňovali svou práci.
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha. Hejný, M., Kuřina, F. (2000): Dítě, škola a matematika. Portál. Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha. Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha. Vzdělávací programy: Národní škola, Občanská škola, Základní škola
English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA. Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum. Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
Název studijního předmětu:
Didaktika matematiky s praxí II
Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet
Počet kreditů: 4
Vyučující: Prof. RNDr. Milan Hejný, RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Stručná anotace předmětu: Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy. Obsah: 1. Teorie generického modelu. Příčiny formálního poznání. Reedukace chyb. 2. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk. 3. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. 4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace. 5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace. 6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování. 7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.
Požadavky k zápočtu a ke zkoušce budou upřesněny na začátku semestru.
Odborná literatura: Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80. Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42. Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.
Poslední úprava: Jančařík Antonín, doc. RNDr., Ph.D. (10.05.2007)
|