|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 90 minut Samostudium literatury (za semestr): 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Seminární práce: 5 hodin Příprava na klasifikovaný zápočet: 10 hodin |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (27.10.2020)
Alderson, R. A New Handbook for Singers and Teachers. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 9780190920449. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
Předmět sestává z dvou dílčích disciplín: hlasová a nástrojová příprava. Výuka probíhá dle individuálního studijního plánu, který reflektuje hudební, pěveckou a nástrojovou vyspělost a dispozice studenta. Týdenní rozvržení výuky: 1 hod. hlasová příprava + 1 hod. nástrojová příprava.
Hlasová příprava: Základy techniky zpěvního a mluvního projevu: správný pěvecký postoj, práce s dechem, vědomé odstraňování napětí (uvolňovací a aktivizační cvičení), hlavová a hrudní rezonance, měkké nasazení, artikulace (vokály, konsonanty a jejich charakteristika)
Nástrojová příprava: V oblasti nástrojové přípravy rozvíjí student své nástrojové dovednosti, při procesu studia jednotlivých skladeb poznává bohatství, hloubku a zákonitosti hudebního umění. Praktické osvojení interpretace zvolených skladeb mu umožňuje proniknout do obsahu i struktury skladeb podrobně a do hloubky. Současně se učí ovládnout nástroj tak, aby jej mohl co nejlépe využívat ve školní praxi. Student nastuduje: b) housle – jednu skladbu z období klasicismu, jednu skladbu období romantismu a jednu skladbu českého autora Výběr skladeb bude reflektovat možnosti jejich didaktického využití ve školách. Improvizace doprovodu lidových písní (druhy stylizací a dalších improvizačních modelů s ohledem na charakter písní). Během semestru student nastuduje 10 písní s doprovodem, včetně transpozice do jiných tónin. Seminární práce Student vypracuje seminární práci z Nástrojové přípravy v rozsahu 3–5 stran, kterou odevzdá do konce zápočtového týdne (poslední týden semestrální výuky) svému pedagogovi Nástrojové přípravy. V seminární práci zpracuje problematiku jedné ze studovaných skladeb. Zaměří se na údaje o skladateli, slohu, obsahu a charakteru skladby, postupu při studiu skladby, návrzích jejího didaktického užití, problematiku, kterou řešil při studiu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. (11.09.2023)
1) Seminární práce z Nástrojové přípravy 2) Aktivní účast ve výuce, průběžná příprava repertoáru ke KZ; 3) Hlasová příprava: 3 lidové písně s prokomponovaným doprovodem, 3 písně na folklorní texty (např. L. Janáček, B. Martinů, V. Novák, M. Schneider Trnavský), 4 lidové písně a capella, příp. s vlastním instrumentálním doprovodem (v součinnosti s klavírním nebo houslovým oddělením). Podmínkou je zpěv zpaměti. Při hodnocení se mj. přihlíží k i souhře s nástrojovým doprovodem, přičemž ten si zajištují sami studenti. 4) Nástrojová příprava: interpretace 3 skladeb (viz sylabus), dále hra 10 písní (lidových/umělých) s doprovodem, transpozice vybrané písně. |