Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál motivační. Je zaměřen na primárně parolové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a současně tam, kde je to náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce aktivně podílejí, a to prostřednictvím prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich oponenturou a následně analýzou rozmanitých autentických ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i workshopu. V závěru kurzu se poznatky syntetizují a směřují ke komplexní analýze a lingvistické interpretaci autentických ukázek.
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s knowledge and may have a motivating force. It focusses primarily on parole disciplines. The seminar strives to interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The students take a crucial, active part in seminar activities, viz. through presentations on the selected given topics, through their peer-reviewing of the presentations, and by analysing a variety of authentic text samples in view of the particular linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Deskriptory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
During the pandemic situation online teaching will be provided via Zoom.
In addition, the students may interact with the teacher via the email (renata.pipalova@pedf.cuni.cz).
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
CRYSTAL, D.: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters). 2nd. Ed.. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. ISBN 978-051530330.
FIELD, J. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.ISBN 978-0-521-71740-3.
SCOVEL, T.: Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998.ISBN 978-0194372138.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics. 4th edition. London: Routledge, 2013. ISBN 978-1408276747 SPOLSKY, B.: Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19437211-1.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
YULE, J.: Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2nd ed. 1996. ISBN 0194372073
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4th ed. 2010 ISBN 978-0-521-74922-0.
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
CRYSTAL, D.: The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters). 2nd. Ed.. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. ISBN 978-051530330.
FIELD, J. Psycholinguistics. A Resource Book for Students. London & New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0415276009.
HALLIDAY, M.A.K. a R. HASAN. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9.
ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.ISBN 978-0-521-71740-3.
SCOVEL, T.: Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998.ISBN 978-0194372138.
HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics. 4th edition. London: Routledge, 2013. ISBN 978-1408276747 SPOLSKY, B.: Sociolinguistics. Oxford: Oxford University Press. 1998. ISBN 0 19437211-1.
VERDONK, P. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5.
WIDDOWSON, H.G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211
YULE, J.: Pragmatics. Oxford Introductions to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2nd ed. 1996. ISBN 0194372073
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. 4th ed. 2010 ISBN 978-0-521-74922-0.
Additional sources will be recommended to individual topics, intended to deepen the student’s knowledge and to back their presentations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
Aktivní účast na seminářích (max. dvě absence jsou povoleny)
Prezentace na zvolené téma
Oponentura jiné studentské prezentace
Test v podobě všestranné analýzy krátké ukázky z hlediska probraných témat
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
Active participation in seminars (two classes may be missed)
Presentation on a selected topic
Peer-reviewing of a student presentation
Test taking the form of a comprehensive analysis of a short text sample in view of the topics covered
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. (08.02.2021)
Introduction; Phonetics
2. Text linguistics: Cohesion and coherence
3. Text linguistics and stylistics: Register, text type, genre, stylistic variation; intertextuality
4. Stylistics: Orality and literacy;
5. Stylistics: (In)formality and interaction
6. Pragmatics: Principles and presuppositions
7. Pragmatics: Producer´s intentionality and recipient´s acceptability
8. Sociolinguistics: Reginal and social variation of English
9. Psycholinguistics and informativity: (de)coding; acquisition and loss of language