|
|
|
||
V kurzu se studenti seznámí s několika sémantickými i strukturálními aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů a pro budování schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách.
V seminářích je kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Cílem kurzu je
potřeby budoucích učitelů).
nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů). Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Online kurs se koná na Google meet: https://meet.google.com/uec-vkom-utr?authuser=1 Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky). Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy). Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985 Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky) Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Materiály na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/usma2 Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Přednáška - výklad Semináře - řešení úloh, třídní diskuse Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Požadavky k examinaci: 3. Reflexe kurzu nasměrovaná na možnosti využití obsahu kurzu na mateřské univerzitě. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
Při přednáškách se budou probírat tato témata (nikoliv v uvedeném pořadí): 1. Sémantická prostředí: Děda Lesoň a Autobus - řešení lineárních rovnic o jedné i více proměnných. Užití neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku. 2. Strukturální prostředí: hadi, pavučiny 3. Zlomky - tři typy Celek a část - různé způsoby rozdělování celku, dělení na stejné části, historicky doložené zápisy zlomků, rovnost a ekvivalence zlomků, zlomek jako operátor a jeho osvobozování od konkrétních situací, racionální čísla jako obor reprezentovaný ekvivalentními zlomky, znázornění základních početních operací se zlomky. 4. Pravděpodobnost a statistika 5. Řady a vývojové diagramy Pravidelnosti a chápání změn, popisy procesů - variace modelů - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů,popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací. 6. Algoritmy - aditivní a multiplikativní operace (římské, egyptské, indické), algebrogramy
V seminářích se budou řešit úlohy z přednášených oblastí doplněné o úlohy vhodné pro žáky 1. st. ZŠ z klokana a dalších zdrojů.
K jednotlivým přednáškám budou uveřejněny texty na http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/usma2
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|