|
|
|
||
Výchova jako péče o duši v evropské tradici od antiky po současnost. Základy educatio a jeho reflexe. Instrumentální
výchova od počátku novověku a její úloha podnes, filosofická kritika. Výchova založená na setkání (Buber, Lévinas) a
odpovědnost ve výchově (Arendtová, Jonas, Waldenfels). Výchova a násilí v postmoderní reflexi (Foucault, Deleuze). Idea
univerzity (Jaspers) a budoucnost univerzity (Derrida).
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2009)
|
|
||
Cíle a obsahové zaměření: Cílem kurzu je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kritické reflexe učitelského a vychovatelského povolání, smyslu výchovy, reflektovat současné úsilí o novou podobu vzdělanosti, orientovat studenty na dotázání metodologických základů výchovy, především s ohledem na jejich vlastní odbornou profilaci. Obsahově jde o analýzu duchovědných, fenomenologických, hermeneutických, pragmatických a postmoderních konceptů výchovy. Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|
|
||
Povinná literatura: Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe) Eds. Blanka Kudláčová, Andrej Rajský. Berlin : Peter Lang 2019, ISBN 978-3-631-77511-0. Bratislava : Veda 2019. ISBN 978-80-224-1717-4. PELCOVÁ, N. SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum 2014. Počet stránek 220. ISBN 978-80-2462-636-9. Povinně volitelná literatura: Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. III, Kacířské eseje o filosofii dějin. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2002. 842 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 3. ISBN 80-7298-054-8. Patočka, Jan, Kouba, Pavel, ed. a Chvatík, Ivan, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II, Stati z let 1970-1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1999. 398 s. Oikúmené. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 2. ISBN 80-86005-91-7. Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0. Hogenová, Anna. Jak pečujeme o svou duši?. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 257 s. ISBN 978-80-7290-395-5. Palouš, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3. FINK, E. Erziehungswissenschaft und Lebenslehre. Freiburg: Rombach 1978. FINK, EUGEN. Metaphysik der Erziehung im Weltverständnis von Plato und Aristoteles. Frankfurt a. Main: Vittorio Klostermann 1970. FINK, EUGEN. Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Würzburg : Könighausen u. Neumann 1992. ISBN 3-88479-674-7. Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|
|
||
Student zpracuje písemnou práci na dohodnuté téma v rozsahu 15 normostran v publikovatelné podobě. Součástí atestu je obhajoba předložené práce a rozprava nad prostudovanou povinnou literaturou. Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|
|
||
Ontologické koncepty výchovy (archetypy výchovy) – výchova jako péče o duši, jako e-ducatio a jako emendace (náprava). Výchova jako cesta k harmonii světa a člověka. Instrumentální výchova na počátku novověku, půda subjekt-objektového rozvrhu světa a její dopady na výchovu a vzdělání na počátku novověku. Koncepty otevřené a uzavřené duše. Věda a vědění. Proměny výchovy v době moderní – výchova jako cesta k dokonalosti, jako rozvinutí možností, výchova jako setkání, výchova jako dialog, jako agon. Tři rozměry výchovy – socializace, individuace a transcendence. Výchova jako životní pohyb. Výchova ve vzdělanostní společnosti. Krize výchovy a výchova jako cesta z krize světa. Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (20.05.2019)
|