|
|
|
||
Kurz je zaměřen na představení a porovnání předních psychologických přístupů k genderu, respektive k maskulinitě a femininitě, a na jejich využití v pedagogicko-psychologických a vývojově-psychologických tématech. Kurz je realizován prostřednictvím samostatné četby odborných publikací a následných individuálních či skupinových konzultací (v závislosti na počtu přihlášených osob). Studující si zvolí ze seznamu dvě odborné monografie, provedou rešerši aktuálních článků z odborných časopisů k jednomu vybranému tématu a dva z nich podrobně přečtou.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je představit základní psychologické teorie týkající se maskulinit/mužství a femininit/ženství, zejména teorie vysvětlující vznik genderové identity. Studující získají orientaci v následujících teoretických přístupech k genderu: biologický, evoluční, psychoanalytický, behavioristický, kognitivní, kognitivně-vývojový. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Požadavek ke zkoušce: 2 knihy z nabídky 2 odborné články Výběr knih a článků musí být předem konzultován. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.01.2019)
|
|
||
BEALL, A. E., & STERNBERG, R. J. (eds.) (2005). The psychology of gender. New York: Guilford Press. BEM, S. L. (1993). Lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven: Yale University Press. BOURDIEU, P. F. (2000). Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. FAUSTO-STERLING, A. (2012). Sex/Gender: Biology in a Social World. New York: Routledge. FRANCIS, B., & SKELTON, Ch. (2001). Investigating Gender. Contemporary perspectives in education. Buckingham: Open University Press. LIPPA, R. (2009). POHLAVÍ, PŘÍRODA A VÝCHOVA. PRAHA: ACADEMIA. NIELSEN, H. B., & RUDBERG, M. (1994). Psychological gender and modernity. Oslo: Universitetsforlaget. OAKLEY, A., & ČERMÁKOVÁ, M. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. RUDMAN, L. A., & GLICK, P. (2010). The Social Psychology of Gender: How Power and Intimacy Shape Gender Relations. New York: The Guilford Press. SKELTON, Ch., FRANCIS, B., & SMULYAN, L. (2006). The SAGE handbook of gender and education. London: Sage Publication. SMETÁČKOVÁ, I. (2016). Genderové představy a vztahy. Praha: SLON. THORNE, B. (1993). Gender play: Boys and girls in School. New York: Rutgers University Press. UNGER, R. K. (2001). Handbook of the Psychology of Women and Gender. New Jersey: John Wiley & Sons. Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2016)
|
|
||
Kurz je primárně určen pro doktorské studentky a studenty oboru pedagogická psychologie. V jejich případě nemá kurz žádnou prerekvizitu. Do kurzu se mohou přihlásit také studující ostatních doktorských programů, pokud absolvovali v navazujícím magisterském nebo doktorském studidu alespoň jeden kurz týkající se psychologie. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|