PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vztah rodiny a školy - OD0513014
Anglický název: Parents - school relationship
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
Anotace -
Cílem kurzu je nastudovat z doporučeného seznamu minimálně čtyři monografie (z toho alespoň dvě cizojazyčné), resp. jejich odpovídající časopisecké ekvivalenty a zpracovat je do formy eseje. Jeho tématem musí být některý aspekt, podoba či funkce vztahu rodinné a školní socializace. Použít lze po domluvě také aktuálnější literaturu. Primárním účelem je prokázat schopnost pracovat s rozmanitou vědeckou literaturou; akceptován je také text vycházející z vlastního empirického šetření.
Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (04.05.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Závěrečný atest: kolokvium nad písemnou prací.

Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (04.05.2019)
Literatura

MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok 1990.

DE SINGLY, F. Sociologie moderní rodiny. Praha: Portál 1999.

KELLAGHAN, T., SLOANE, K., ALVAREZ, B., BLOMM, B.S. The home environment and school learning: promoting parental involvement in the education of children. San Francisco: Jossey-Bass, 1993.

ILLICH, I. Odškolnění společnosti. Praha:, Slon, 2001.

RAY, B. Home schooling on the threshold. Salem, OR: National Home Education Research Institute, 1999.

ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. In PSŠE Co se v mládí naučíš ... Praha: UK-PedF, 2001 (1. vyd. 1993), s. 144-164.

ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy|hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. (Eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s.57-93

Pedagogika, monotématické číslo , 4, 2004.

Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (04.05.2019)
Metody výuky

Ústní zkouška 

Forma výuky

Samostatná práce, konzultace

Četba povinné literatury (4 publikace z povinné literatury, z toho 2 cizojazyčné + 2 publikace podle vlastní volby)

Seminární práce (aplikace poznatků z literatury na téma  blízké tématu disertace)

Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (04.05.2019)
Výsledky učení
  • analyticky zpracovat vývoj poznatků o rodině a škole jako institucích
  • vysvětlit souvislosti mezi změnami na úrovni institucí a jejich dynamikou jako vztahové sítě a uvést minimálně dva příklady souvislosti mezi vývojem společnosti a vztahem rodiny a školy
  • vymezit pojem styly výchovy v rodině prizmatem školní docházky dětí v rodinách s různým sociokulturním backgroundem
  • popsat proškolní praktiky rodčů s odlišným sociokulturním backgroundem
  • definovat pojmy parental involvement a parental engagement
  • aplikovat psychologické poznatky z výukumu vztahu rodiny a školy na výzkumné téma doktoranda
  • navrhnout možné intervence vůči rodičům i škole pro optimální podobu vztahu rodiny a školy
Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (02.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK