PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Věcné učení - OD0513005
Anglický název: Construction of reality in school instruction
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Záměnnost : OPDP1Q116B
Je záměnnost pro: OPDP1Q116B
Anotace -
Cílem předmětu je konzultované studium odborné literatury relevantní pro odbornou orientaci studenta. Výuka je organizována tzv. monografickým způsobem. Na konzultaci si student dojedná konkrétní publikace, které chce prostudovat, a otázky, s nimiž se na vybrané publikace hodlá obracet. Atest student získává, když na setkání s vyučujícím přednese a obhájí odpovědi, které na své otázky ze studovaných publikací získal.
Poslední úprava: Klusák Miroslav, PhDr., CSc. (01.04.2019)
Podmínky zakončení předmětu

V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě si student vybírá z nabízeného seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše. Atest student získává, když na setkání s vyučujícím přednese a obhájí odpovědi, které na své otázky ze studovaných publikací získal.

Poslední úprava: Klusák Miroslav, PhDr., CSc. (05.05.2019)
Sylabus

V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě si student vybírá z následujícího seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše.

 

PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1997-2007)

Hlavní Piagetova díla (případně se spoluautory), k nimž je Psychologie dítěte úvodem (před lomítkem rok vydání originálu/za lomítkem první vydání anglického překladu)

  • Language and thought in the child - 1923/1926
  • The child's conception of the world - 1926/1929
  • The child's conception of physical causality - 1927/1930
  • The moral judgment of the child - 1932/1932
  • The origins of intelligence in children - 1936/1952
  • The child's construction of reality - 1937/1954
  • The child's conception of number - 1941/1952
  • The child's construction of quantities - 1941/1974
  • Play, dreams and imitation in childhood - 1945/1951
  • The child's conception of time - 1946/1969
  • The child's conception of movement and speed - 1946/1970
  • The child's conception of space - 1948/1956
  • The child's conception of geometry - 1948/1960
  • The origin of the idea of chance in children - 1951/1975
  • The growth of logical thinking from childhood to adolescence - 1955/1958
  • The early growth of logic in the child - 1959/1964

(pozn. texty lze samozřejmě číst v kterékoliv reedici a ve francouzštině)

 

GOODENOUGH, F. L. (1975; 1926) Measurement of Intelligence by Drawings. New York: Arno Press.

HARRIS, D. B. (1963) Children's Drawings as Measures of Intellectual Maturity; A Revision and Extension of the Goodenough Draw-a-Man Test. New York, Harcourt, Brace & World.

JIRÁNEK, F.; HOLUBÁŘ, Z.; LOMOVÁ, B. (1966) Otázky psychologie učení: chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Praha: SPN.

JIRÁNEK, F. (1974) Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. Praha: Ústav pro učitelské vzdělání na UK v Praze.

Poslední úprava: Klusák Miroslav, PhDr., CSc. (13.01.2019)
Výsledky učení

Studenti jsou schopní vyhledat, nastudovat a diskutovat monografické psychologické publikace (vs. encyklopedické učebnice), relevantní pro jejich výzkumnou orientaci.

Poslední úprava: Klusák Miroslav, PhDr., CSc. (08.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK