|
|
|
||
Kurz seznamuje účastníky se základními metodami zpracování kvantitativních dat, teorií testování hypotéz a způsoby správné interpretace statistické prezentace výsledků.
Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (19.10.2012)
|
|
||
Osvojení dovedností spočítat a graficky prezentovat základní popisné charakteristiky dat. Porozumění teorii testování hypotéz a náročnějším postupům analýzy dat na úroveň dovednosti komunikace se statistikem a správné interpretace statistické prezentace výsledků. Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.11.2012)
|
|
||
Moodle: Statistika v pedagogickém výzkumu, kód pro přístup: Stat2020 MS Teams: Statistika v pedagogickém výzkumu, kód pro vstup do týmu: 0026eil Výuka online bude probíhat v čase prezenční výuky, tj. úterý 13:30 – 16:00 v tyto termíny: 20.10., 10.11., 24.11., 1.12., 8.12., 15.12., další termíny budou záležitostí domluvy se studenty. Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.10.2020)
|
|
||
Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. Hendl, J. (2004, 2009). Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.11.2012)
|
|
||
Výuka probíhá v učebně s notebooky. Možný je i vlastní notebook. Výuka je kombinací přednášky s diskusí a prací na notebooku. První 2/3 kurzu jsou výpočty realizovány v Excelu, v poslední 1/3 jsou studenti(ky) seznámeni(y) se statistickým SW SPSS. Pro větší přínos z přednášek je vhodná samostatná domácí příprava při osvojování výpočtů v SW. Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.11.2012)
|
|
||
Zkouška má dvě části. V první části student(ka) prokáže dovednost samostatných statistických výpočtů a tvorby grafů v SW Excel, příp. SPSS. Ve druhé části prokáže porozumění odborným textům, ve kterých jsou výsledky prezentovány pomocí statistického testování hypotéz. Student(ka) smí u zkoušky používat své poznámky (i elektronické) učebnice i informace na internetu. Během zkoušky nesmí s nikým komunikovat kromě zkoušejícího. Čas na řešení úkolů zadaných u zkoušky je maximálně 2,5 hodiny. Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.11.2012)
|
|
||
Typy dat, proměnné spojité a diskrétní, tvorba databáze, vstup do popisné statistiky (tabulky četností) Tvorba základních grafů v Excelu, míry polohy, míry rozptýlení, osvojení popisné statistiky v práci v Excelu, řešení problémů čištění dat, tvorba kategorií, nahrazování hodnot intervaly a obráceně ("přemostění" mezi metodologií a statistikou) Normální rozdělení, lineární a plošná normalizace, tvorba norem a možnosti jejich prezentace, z-skór t-rozdělení a intervalové odhady pro střední hodnotu, úvod to teorie testování hypotéz, chyby 1. a 2. druhu, velikost účinku, t-testy F-test, korelační koeficient, test pomocí korelačního koeficientu, Chí-kvadrát rozdělení, chí-kvadrát test Úvod do regresní analýzy, lineární regrese, vstup do práce v SPSS Tvorba dotazníků a testů, tvorba škál, obtížnost a citlivost položek Teorie validity a reliability, koeficienty reliability, Cronbachovo alfa Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.11.2012)
|
|
||
Motivační píseň, kterou se naučí všichni účastníci: http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/pohadkove-pisne/statistika-nuda-je-49505 Výuka probíhá na některých reálných datech. Informace k nim lze nalézt zde: Klima učitelského sboru: Urbánek, P., Chvál, M. (2012). Klima učitelského sboru: Dotazník pro učitele. Praha: NÚV. Dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/16_Klima_ucitelskeho_sboru.pdf, název souboru KUS.xls Pozorování: Chvál, M., Kasíková H., Valenta P. (2012). Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, název souboru data pozorovani.xls, pozorovací arch volně ke stažení na http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/index.jsp?include=podrobnosti&id=8208&zalozka=6 Vítána jsou i vlastní výzkumná data účastníků kurzu.
Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (13.11.2012)
|