PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Nadaný žák ve škole, identifikace a možnosti rozvíjení - OCSQ21VP14
Anglický název: Gifted Pupil in School Environment, their identification and development support
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka High, Ph.D.
PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Vyučující: PhDr. Radka High, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Anotace -
Předmět poskytuje základní orientaci v psychologických koncepcích nadání a inteligence, zdůrazňuje důležitost vnímání individuality žáka a jeho diagnostiku. Speciálně-pedagogické hledisko objasňuje možnosti podpůrných opatření ve škole v rámci společného vzdělávání. Didaktická perspektiva přináší metody práce s nadanými žáky v rámci běžné třídy. Dále jsou představeny odborné soutěže a mimoškolní a volnočasové aktivity, zaměřené na rozvoj nadání.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
Cíl předmětu -

Absolventi kurzu budou znát:

1. charakteristiky nadaných žáků

2. základní instituce, na které je možné se obrátit (pro informace, dotazy, vzdělávání apod.)

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
Deskriptory

Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. 

Pokud budou zavedeny mimořádné opatření, výuka se přesune dle rozvrhu do prostředí Zoom. 

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
K zakončení předmětu je nutné získat zápočet, který se bude skládat z průběžného plnění úkolů v e-learningu.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
Literatura

Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál.

Farah, J. N. (2018). Successful Classroom Management for Gifted and Twice-Exceptional Students: Professional Learning Modules. Prufrock Press.

Fogarty, R., Kerns, G. M., & Pete, B. M. ([2018]). Unlocking student talent: the new science of developing expertise. New York, NY: Teachers College Press.

Freeman, Y. S., Freeman, D. E., & Ramírez, R. (c2008). Diverse learners in the mainstream classroom: strategies for supporting all students across content areas, English language learners, students with disabilities, gifted/talented students. Portsmouth, NH: Heinemann.

Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.

Miller, A. (2012). Drama nadaného dítěte aneb Hledání pravého Já (Přeprac. a rozš. vyd). V Praze: Triton.

Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.

TALNET online k přírodním vědám [Online]. (2011). Retrieved August 31, 2018, from http://www.talnet.cz/

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (14.01.2022)
Výsledky učení

Co je nadání?

Studující...

  • napíší a diskutují minimálně 5 stereotypů o nadaných dětech

  • analyzují rozdíly v Renzulliho a Mönksovu modelu nadání

  • diskutují proces vývoje v Gagného diferenciovaném modelu nadání

Charakteristiky nadaných dětí

Studující...

  • popíší specifika nadaných dětí v oblasti sociálně-emoční, intelektové, kreativní a řečové

  • popíší rozdíly ve hře nadaných dětí

     

Nadání jako schopnosti

Studující...

  • popíší nadaného žáka z hlediska vyhlášky č. 73/2005 Sb., rozliší nadané a mimořádně nadané žáky 

  • analyzují podobnosti a rozdíly v nadání v různých teoriích mnohočetné inteligence (Sternberg, Gardner)

Proces identifikace nadání

Studující...

  • posuzují rozdíly v psychologické a pedagogické identifikaci nadání; u každého typu uvede minimálně 3 identifikační způsoby, popíše jejich pozitiva a negativa, argumentuje vhodnost užití vybraných identifikačních způsobu ve svém oboru

  • vysvětlí proces identifikace nadání za použití pojmů: nominace, screening, diagnostika a návazná opatření

  • popíší 5 oblastí, které lze při identifikaci nadání pozorovat, diskutuje nejvhodnější oblast pro svůj obor

  • uvedou minimálně 1 dotazník a 1 didaktický test vhodný pro identifikaci nadání, svůj výběr zdůvodní

Vzdělávání nadaných žáků a žákyň

Studující...

  • popíší 5 typů programů pro nadané žáky (akcelerace, rozšiřování výuky, vytváření zvláštních skupin, využití mentora, poradenství (vytváření IVP)), zhodnotí pozitiva a negativa zmíněných programů

  • popíší 20 principů vzdělávání nadaných žáků

  • vytvoří plán hodiny (nebo úkol) pro nadané žáky/žákyně ve svém oboru. V tomto úkolu je zapotřebí popsat cíl(e), časovou dotaci, potřebné pomůcky, jednotlivé kroky.

Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK