PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rodina- žák - škola - OCSQ20VP19
Anglický název: Family - Student - School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Vyučující: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Cíl předmětu
Cíle kurzu: Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči. V rámci kurzu se studenti seznámí s různými formami komunikace učitele s rodiči - hromadnými i individuálními, poznají jejich účel, hlavně vlastnosti i kritická místa v kontextu vlastních cílů Využijeme dvě videa. Na prvním uvidíme nečekané setkání učitele s matkou žáka a budeme hledat různé "chyby" a dobrá řešení situace a přenos poznatků do dalších školních situací komunikace s rodiči. Na druhém videu, které zachytilo třídní schůzku, budeme vyhledávat a analyzovat různé aspekty setkání s rodiči, navrhneme opory pro realizaci společných setkání (třídní schůzky především). Vyzkoušíme průběžně některé komunikační techniky, které pomáhají dobře vést práci s rodiči a zvládat případné nepříjemné situace. Studenti také navrhnou aplikaci těchto technik na konkrétní situace, navržená řešení budeme společně diskutovat.
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
Literatura

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřina EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141-151.

RABUŠICOVÁ, Milada, Klára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2020. 

ROLLNICK, Stephen a kol. Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál, 2017. 

 https://robertcapek.cz/wp-content/uploads/2021/10/Nove-tridni-schuzky.pdf

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
Výsledky učení

Výsledky učení odpovídají cílům kurzu: 

Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím.

Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení.

Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči.  

Reflektovat vlastní zkušenost z výukové praxe ve škole, diskutovat konkrétní situace, role aktérů, jejich motivace a možnosti tyto situace rozvíjet nebo měnit. 

Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK