Předmět seznamuje studenty s problematikou vybraných výchovných problémů ve školách. Popisuje konkrétní výchovné problémy a analyzuje jejich příčiny. Hledá, nabízí a diskutuje možnosti, pomocí kterých lze těmto jevům ve školách předcházet nebo je řešit.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
The course introduces the issues of selected educational problems in schools to students. The course describes specific behavioral problems, disciplinary offenses and their various manifestations. The course analyzes the causes that contribute to their formation and development. The course offers approaches, means and methods how to prevent from these phenomena in schools or subsequently sort out.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je, aby studenti získali iprimárním nformace o vybraných projevech nekázně v dnešní škole a orientovali se v odborné literatuře vztahující se k dané problematice. Sekundárním cílem je, aby studenti byli schopni řešit konkrétní typy neukázněného, problémového, nespolupracujícího, resp. rušivého chování dětí a mládeže ve školách.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
The primary purpose of the course is for students to get relevant information about lack of discipline in schools today and to orient in the literature related to this issue. The secondary purpose is for students to be able to solve specific types of undisciplined, troubled, uncooperative, and disruptive behavior of children and youth in schools
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
Literatura -
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Ttriton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016, 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.
BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4.
ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Ttriton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016, 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.
BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5.
CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4.
ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu:
vypracování zadaných úkolů v Moodle, anylýza konkrétního školního řádu.
prostudovaná odborná literatura (1 kniha ze seznamu studijní literatury).
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
Sylabus -
1. Dobová a společenská podmíněnost výchovných problémů,
2. Výchovné problémy v současné škole,
3. Příčiny problémového chování žáků,
4. Metody zjišťování příčin problémového chování žáků,
5. Prevence a řešení problémového chování žáků.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)
•contemporary and social interdependence of educational issues, •educational issues in contemporary school, •causes of pupils problem behaviour, •methods of examining the causes of pupils' problem behaviour, •prevention and solution of pupils' problem behaviour.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (26.10.2020)