Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
Kurz je zaměřen na rozvoj kompetencí učitele směrem k žákům v inkluzi. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Hlavní důraz je kladen na práci s žákem odlišným mateřským jazykem ve školním prostředí a na práci s žáky z marginálních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
The course focuses on developing education in the Czech multicultural society. It enables students to understand and perceive variety and differences among people from different cultures as a positive phenomenon. The aim of the course is to support development of relationships among cultures. Students learn to use their communication skills and improve cooperation with people of different socio-cultural background. Analysis and understanding of variety should create motivation to intercultural interactions, should support the feeling of solidarity and ability to reflect social and economical inequality.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
Rozvíjení kompetencí studentů směrem k práci se žáky s odlišným mateřským jazykem. Seznámit studenty s multikulturní tematikou ve vzdělávání a jejím uplatněním ve výuce.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
The aim of the course is to support development of relationships among cultures end to introduce students into basic terms of environmental education.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
CÍLKOVÁ, E.; SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: Poznáváme jiné národy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
CORMAN, L. Tváře a charaktery. 1. vyd. Praha : Stratos, 2010. 372 s. ISBN 978-80-85962-22-2.
PRUCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
Kolokvium, seminární práce.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
1. Interkulturní vzdělávání v kontextu českého školství.
2. Žák s odlišným mateřským jazykem ve škole.
3. Kultura, skupiny, identita, interkulturní vztahy, stereotypy a předsudky.
4. Vybrané skupiny žáků v multikultruním vzdělávání.