|
|
|
||
|
Přednášky jsou zaměřeny na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu politických a historických témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech učiva studenti seznamují s ukázkami různých metod práce, vyhodnocují jejich cíle a hledají další možnosti rozvíjení požadovaných dovedností u žáků.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
|
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272 Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (06.03.2025)
|
|
||
|
Podmínkou zakončení předmětu je: 70% docházky ve výuce odevzdání průběžných úkolů podle studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15617 součástí zkoušky je: odevzdání návrhu zkušenostní výuky k historickému tématu vlastivědného učiva a návrhu výuky politického učiva Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
|
|
||
|
POVINNÁ LITERATURA Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál. Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus. DOPORUČENÁ LITERATURA Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238 Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání. Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
|
1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice 2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice 3. Práce s modelovou situací, návrh výuky na vybrané politické téma 4. Historické myšlení, časová osa, generace a jejich vzpomínky, práce s životopisem – cíle a ukázky různých metod práce 5. Různá pojetí historického učiva – práce se staršími i současnými učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět 6. Metody a způsoby práce vhodné pro získávání zkušeností s historickými tématy Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
|
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272 Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (06.03.2025)
|
|
||
|
Studující: identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
|
