PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Člověk a společnost II. (Vlastivěda) - OCRN20UC40
Anglický název: Human Being and Society II.
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Anotace -
Přednášky jsou zaměřeny na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu politických a historických témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech učiva studenti seznamují s ukázkami různých metod práce, vyhodnocují jejich cíle a hledají další možnosti rozvíjení požadovaných dovedností u žáků.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Deskriptory

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (06.03.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou zakončení předmětu je:

70% docházky ve výuce

odevzdání průběžných úkolů podle studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15617

součástí zkoušky je:

odevzdání návrhu zkušenostní výuky k historickému tématu vlastivědného učiva a návrhu výuky politického učiva

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
Literatura

POVINNÁ LITERATURA

Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran.

Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál.

Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus.

DOPORUČENÁ LITERATURA

Dvořáková, M. (2021). Odkud se berou?  Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika. 71(2), 221-238

Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání.
Orbis scholae, 12(1), 135−157.

Dahl, R. (2001). O demokracii. Praha: Portál.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
Sylabus

1. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

2. Život v obci – řešení společenského problému, různé zájmy v místní politice

3. Práce s modelovou situací, návrh výuky na vybrané politické téma

4. Historické myšlení, časová osa, generace a jejich vzpomínky, práce s životopisem – cíle a ukázky různých metod práce

5. Různá pojetí historického učiva – práce se staršími i současnými  učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět

6. Metody a způsoby práce vhodné pro získávání zkušeností s historickými tématy

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (06.03.2025)
Výsledky učení

Studující:

identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech

představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou

vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů 

vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně

k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky

představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK