PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komplexní pojetí vzdělávání žáka v českém jazyce na 1. st. ZŠ - OCRN20UC36
Anglický název: Complex Conception of First-grade Primary School Pupil Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
Budování povědomí učitelů o historickém vývoji jazyka jako nezbytného předpokladu pro prohloubené chápání češtiny současné, zvl. těch historických jazykových jevů, s jejichž relikty se setkáváme v současném jazyce, zejm. v jeho výuce na 1. stupni ZŠ. Komplexní příprava češtináře na zajištění očekávaných výsledků učení žáků na 1. stupni ZŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

Studenti budou schopni aplikovat poznatky z historického vývoje češtiny do výuky současného jazyka. Budou schopni propojovat vědomosti týkající se jednotlivých jazykových rovin a didakticky je transformovat. Budou schopni nahlédnout na jazyk komplexně a zprostředkovat tento pohled žákům. 

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

celková zátěž: 

10 hodin výuka, 20 hodin samostudium a plnění studijních povinností

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

CUŘÍN, F. Vývoj spisovné češtiny. Praha: SPN, 1985.

ČERNÁ, M. a HÁJKOVÁ, E. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. 


MICHALOVÁ, B.; ŠMEJKALOVÁ, M. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. Praha: UK-PedF, 2004.

ŠMEJKALOVÁ, Martina.

Historická mluvnice ve výuce budoucích bohemistů a budoucích učitelů na pedagogické fakultě UK. Online:

https://pages.pedf.cuni.cz/didakticke-studie/files/2015/02/Didaktick%c3%a9-studie-2010-1.pdf

ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996.

ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000.

Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2001.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

Základní přehled historického vývoje češtiny s přihlédnutím k současné češtině. 

Stratifikační popis češtiny (rovina fonetická, morfologická, lexikální, syntaktická a textová).

Komplexní jazyková analýza. 

Didaktická aplikace získaných poznatků, usouvztažnění pojmů. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

Seminární práce - komplexní jazyková analýza pro žáka mladšího školního věku. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK