|
|
|
||
Kurz uzavírá přípravu na vyučování matematice propojením a shrnutím poznatků z didaktiky opřených o teorie poznání dítěte mladšího školního věku. Studenti se seznámí se způsobem individualizace a diferenciace ve třídě i s možnosmi hodnocení kognitivní úrovně žáka. Znalosti obsahu z prvního roku studia se propojí na praxi.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
přímá výuka - 10h zpracování portfolia za 4 semestry - 20h příprava na výuku - 15h studium odborných zdrojů - 10h čtení a komentování práce kolegů - 6h příprava, realizace a zpracování seminární práce/experimentu se žáky - 9h celková studijní zátěž - 60h Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014 Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009 Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011 Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ + Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020 Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22. Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. založený v LS 2022 Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Základní výukovou metodou je diskuze nad předem zadanými tématy a přečtenou literaturou. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Kurz je ukončen kalsifikovaným zápočtem. Podmínkou je: - aktivní účast na všech setkáních a - zpracování portfolia za celé 4 semestry. Udělení klasifikovaného zápočtu probíhá formou kolokvia - rozpravy o portfoliu. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Obsah kurzu: Klíčové úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ. Témata: 2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacemi Kolmost, rovnoběžnost, úhly Geometrické konstrukce 3D míra a rozvoj prostorové představivosti Číslo jako veličina, převody jednotek Rovnice a jejich propedeutika Závislosti, funkční myšlení, matematická gramotnost Kombinatorika a pravděpodobnost Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace Finanční gramotnost Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Studijní oporou je kurz v Moodle s názvem: Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022 Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|