PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky s praxí - OCRN20UC35
Anglický název: Didactic of mathematics with school practice
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)
Kurz uzavírá přípravu na vyučování matematice propojením a shrnutím poznatků z didaktiky opřených o teorie poznání dítěte mladšího školního věku. Studenti se seznámí se způsobem individualizace a diferenciace ve třídě i s možnosmi hodnocení kognitivní úrovně žáka. Znalosti obsahu z prvního roku studia se propojí na praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

přímá výuka  - 10h

zpracování portfolia za 4 semestry - 20h

příprava na výuku - 15h

studium odborných zdrojů - 10h

čtení a komentování práce kolegů - 6h

příprava, realizace a zpracování seminární práce/experimentu se žáky - 9h

celková studijní zátěž - 60h

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ +  Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011

Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ +  Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. založený v LS 2022

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Základní výukovou metodou je diskuze nad předem zadanými tématy a přečtenou literaturou. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Kurz je ukončen kalsifikovaným zápočtem. 

Podmínkou  je:

- aktivní účast na všech setkáních a

- zpracování portfolia za celé 4 semestry.

Udělení klasifikovaného zápočtu probíhá formou kolokvia - rozpravy o portfoliu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Obsah kurzu:

Klíčové úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ.

Témata: 

2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacemi

Kolmost, rovnoběžnost, úhly

Geometrické konstrukce

3D míra a rozvoj prostorové představivosti

Číslo jako veličina, převody jednotek

Rovnice a jejich propedeutika

Závislosti, funkční myšlení, matematická gramotnost

Kombinatorika a pravděpodobnost

Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy

Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace

Finanční gramotnost

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (29.01.2023)

Studijní oporou je kurz v Moodle s názvem: Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK