Ateliér plošné a prostorové tvorby - OCRN20UC32
|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
malba_kresba_skripta.pdf | skripta | MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. |
|
||
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která propojuje plošné i prostorové vnímání uměleckého díla. Je prvním představením a setkáním studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Kurz je rozdělen do blokové výuky, praktické semináře na sebe tematicky navazují, propojují se. V první části kurzu zaměřeném na plošnou tvorbu si studenti osvojí základní principy plošné tvorby, především kresby a malby, začlení ji do teoretického kontextu. Studenti prostřednictvím získaných dovedností rozvíjí schopnost výtvarného vidění, myšlení a vnímání plošného zobrazování.V druhé části kurzu, který je zaměřen na prostorovou tvorbu se studenti věnují zejména základní orientace v prostorové tvorbě, její terminologii a historii oboru. Představení hlavních současných představitelů a směrů. Experimentální poznávání možností práce s prostorem formou jednoduchých cvičení. Zaměří se na poznávání vlastností materiálů, různé způsoby jejich využívání. Ateliérová výuka se koncepčně i formálně prolne během prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce studentů je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Kurz se celkově zaměřuje na transformaci tacitní znalosti do pedagogické praxe. Cílem kurzu je seznámení se a následné pochopení základních funkcí výtvarného výrazu ve výtvarném umění ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Studující se orientuje v plošné a prostorové tvorbě. Studující dovede používat základní výtvarné techniky plošné a prostorové tvorby. Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
zápočet Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999 LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 DEMPSEY, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Praha: Slovart 2002. ISBN 80-7209-402-5 SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
● Studující používá plošné výtvarné techniky (malbu, kresbu). ● Studující používá prostorové techniky výtvarné tvorby (modelování). ● Studující charakterizuje základní výtvarné techniky. ● Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu. ● Studující použivá svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (17.09.2024)
|