Cílem předmětu je vytvořit účastníkům vzdělávání podmínky pro kultivaci jejich vědomostí, dovedností a postojů, které se týkají didaktiky psychologie, pedagogiky a sociální práce. Účastníci rozvinou prostřednictvím tohoto předmětu své pedagogicko-psychologické a didaktické kompetence natolik, že se budou s jistotou orientovat v pojmech a principech oborové didaktiky psychologie, pedagogiky a sociální práce, budou ovládat adekvátní odbornou terminologii a dokáží využívat těchto kompetencí k reflektované a tvůrčí práci učitele odborných i všeobecně vzdělávacích předmětů, jejichž součástí je učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
aim of the course is to create conditions for the participants to cultivate their knowledge, skills and attitudes related to the didactics of psychology, pedagogy and social work. Through this course, participants will develop their pedagogical-psychological and didactic competencies to such an extent that they will be confidently oriented in the concepts and principles of the didactics of psychology, pedagogy and social work, they will master adequate professional terminology and will be able to use these competencies for the reflected and creative work of teachers of vocational and general education subjects, which include the curriculum of psychology, pedagogy and social work.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
Cíl předmětu
Absolvent(ka) modulu: • pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol (kompetence 1.1 KRAU), • korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení (kompetence 1.1 KRAU) , • objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (kompetence 2.1 KRAU), • formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty (oblast 2 KRAU), • navrhne a zdůvodní vhodné didaktické postupy a výukové strategie pro výuku konkrétních témat z oblasti pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce na konkrétním typu školy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU), • zhodnotí (na základě navržených kritérií) dostupné učebnice a učební pomůcky pro výuku pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce (kompetence 2.2, 2.3 a 2,4, oblast 3 KRAU), • obhájí důležitost individualizovaného přístupu k žákům, zvláště pak k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami vč. žáků mimořádně nadaných; navrhne konkrétní možnosti práce s talenty v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 2.2 KRAU), • navrhne vhodné způsoby hodnocení žáků v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci; obhájí význam formativního hodnocení (oblast 4 KRAU), • pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 1.1 a 6.1 KRAU), • reflektuje vlastní didaktické kompetence a posoudí možnosti svého dalšího profesního rozvoje se zaměřením na svou předmětovou aprobaci (kompetence 6.1 KRAU).
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu
zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Literatura
Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.
Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Metody výuky
semináře
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Sylabus -
Témata pro prezenční část (40 hodin): 1. Obsah výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 2. Didaktické principy a jejich aplikace na učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 3. Problémové situace ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 4. Tvorba a využití projektů ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 5. Hodnocené ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 6. Učebnice a další pomůcky pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 7. Média a multimédia ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 8. Vztah výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce k osobnostní a sociální výchově (4). 9. Etické aspekty v práci učitele psychologie, pedagogiky a sociální práce (4). 10. Mimoškolní výuka psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
Témata pro distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/II. Aplikace didaktických principů při výběru a strukturaci vybraného tematického celku z učiva psychologie, pedagogiky nebo sociální práce - Zpracování pojmové mapy - 3h 2/II. Analýza vybrané středoškolské učebnice psychologie, pedagogiky nebo sociální práce - Prezentace učebnice a pojetí výuky chemie, peer hodnocení - 3h 3/II. Problémové úlohy a školní projekty se vztahem k učivu psychologie, pedagogiky a sociální práce - Návrh aktivity a její prezentace, kolokviální hodnocení - 3h 4/II. Hry s psychologickou a pedagogickou tematikou - Analýza vybrané hry vhodné pro školní výuku, peer hodnocení - 3h 5/II. Netradiční formy hodnocení ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce - Seminární práce a její prezentace, peer hodnocení - 2h 6/II. ICT ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce - Zpracování scénáře výukové aktivity s využitím ICT, kolokviální hodnocení - 2h 7/II. Mimoškolní výuka psychologie, pedagogiky a sociální práce - Seminární práce na téma vybrané aktivity mimoškolní výuky, hodnocení – portfolio - 2h 8/II. Příprava na vyučovací hodinu psychologie, pedagogiky nebo sociální práce - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu na zadané téma a její prezentace, peer hodnocení - 2h
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)