PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogiky, psychologie a sociální práce - OCDC23SS40
Anglický název: Didactics of Pedagogy, Psychology and Social Work
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Prerekvizity : OCDC23SS18
Anotace -
Cílem předmětu je vytvořit účastníkům vzdělávání podmínky pro kultivaci jejich vědomostí, dovedností a postojů, které se týkají didaktiky psychologie, pedagogiky a sociální práce. Účastníci rozvinou prostřednictvím tohoto předmětu své pedagogicko-psychologické a didaktické kompetence natolik, že se budou s jistotou orientovat v pojmech a principech oborové didaktiky psychologie, pedagogiky a sociální práce, budou ovládat adekvátní odbornou terminologii a dokáží využívat těchto kompetencí k reflektované a tvůrčí práci učitele odborných i všeobecně vzdělávacích předmětů, jejichž součástí je učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
Cíl předmětu

Absolvent(ka) modulu:
• pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol (kompetence 1.1 KRAU),
• korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení (kompetence 1.1 KRAU) ,
• objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (kompetence 2.1 KRAU),
• formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty (oblast 2 KRAU),
• navrhne a zdůvodní vhodné didaktické postupy a výukové strategie pro výuku konkrétních témat z oblasti pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce na konkrétním typu školy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU),
• zhodnotí (na základě navržených kritérií) dostupné učebnice a učební pomůcky pro výuku pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce (kompetence 2.2, 2.3 a 2,4, oblast 3 KRAU),
• obhájí důležitost individualizovaného přístupu k žákům, zvláště pak k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami vč. žáků mimořádně nadaných; navrhne konkrétní možnosti práce s talenty v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 2.2 KRAU),
• navrhne vhodné způsoby hodnocení žáků v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci; obhájí význam formativního hodnocení (oblast 4 KRAU),
• pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 1.1 a 6.1 KRAU),
• reflektuje vlastní didaktické kompetence a posoudí možnosti svého dalšího profesního rozvoje se zaměřením na svou předmětovou aprobaci (kompetence 6.1 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Literatura

Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.

Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.

Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.

Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.

Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Metody výuky

semináře

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Sylabus -

Témata pro prezenční část (40 hodin):
1. Obsah výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
2. Didaktické principy a jejich aplikace na učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
3. Problémové situace ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
4. Tvorba a využití projektů ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
5. Hodnocené ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
6. Učebnice a další pomůcky pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
7. Média a multimédia ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
8. Vztah výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce k osobnostní a sociální výchově (4).
9. Etické aspekty v práci učitele psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).
10. Mimoškolní výuka psychologie, pedagogiky a sociální práce (4).


Témata pro distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/II. Aplikace didaktických principů při výběru a strukturaci vybraného tematického celku z učiva psychologie, pedagogiky nebo sociální práce - Zpracování pojmové mapy - 3h
2/II. Analýza vybrané středoškolské učebnice psychologie, pedagogiky nebo sociální práce - Prezentace učebnice a pojetí výuky chemie, peer hodnocení - 3h
3/II. Problémové úlohy a školní projekty se vztahem k učivu psychologie, pedagogiky a sociální práce - Návrh aktivity a její prezentace, kolokviální hodnocení - 3h
4/II. Hry s psychologickou a pedagogickou tematikou - Analýza vybrané hry vhodné pro školní výuku, peer hodnocení - 3h
5/II. Netradiční formy hodnocení ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce - Seminární práce a její prezentace, peer hodnocení - 2h
6/II. ICT ve výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce - Zpracování scénáře výukové aktivity s využitím ICT, kolokviální hodnocení - 2h
7/II. Mimoškolní výuka psychologie, pedagogiky a sociální práce - Seminární práce na téma vybrané aktivity mimoškolní výuky, hodnocení – portfolio - 2h
8/II. Příprava na vyučovací hodinu psychologie, pedagogiky nebo sociální práce - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu na zadané téma a její prezentace, peer hodnocení - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Studijní opory

Podpora distanční části modulu v MOODLE:
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8888
Heslo pro hosty: akreditace

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK