Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky odborných předmětů, které vycházejí z psychologických věd, pedagogických věd a sociální práce. Účastníci se budou orientovat v základních kurikulárních dokumentech, které se vztahují k výuce odborných předmětů tohoto zaměření, dokáží formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, příp. též příbuzných odborných předmětů.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Cíl předmětu
Absolvent(ka) modulu: • pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol (kompetence 1.1 KRAU), • korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení (kompetence 1.1 KRAU) , • objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (kompetence 2.1 KRAU), • formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty (oblast 2 KRAU), • navrhne a zdůvodní vhodné didaktické postupy a výukové strategie pro výuku konkrétních témat z oblasti pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce na konkrétním typu školy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU), • zhodnotí (na základě navržených kritérií) dostupné učebnice a učební pomůcky pro výuku pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce (kompetence 2.2, 2.3 a 2,4, oblast 3 KRAU), • obhájí důležitost individualizovaného přístupu k žákům, zvláště pak k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami vč. žáků mimořádně nadaných; navrhne konkrétní možnosti práce s talenty v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 2.2 KRAU), • navrhne vhodné způsoby hodnocení žáků v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci; obhájí význam formativního hodnocení (oblast 4 KRAU), • pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 1.1 a 6.1 KRAU), • reflektuje vlastní didaktické kompetence a posoudí možnosti svého dalšího profesního rozvoje se zaměřením na svou předmětovou aprobaci (kompetence 6.1 KRAU).
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Literatura
Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.
Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.
Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Metody výuky
semináře
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška bude mít podobu odborné rozpravy nad probíranými tématy. Ke zkoušce studující předloží vypracované úkoly, které tvořily náplň distanční složky předmětu.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (11.12.2023)
Sylabus
Témata pro prezenční část (15 hodin): 1. Úvod do studia didaktiky odborných předmětů zaměřených na psychologii, pedagogiku a sociální práci, postavení těchto oborových didaktik v soustavě věd (3). 2. Přístupy k výuce psychologie, pedagogiky a sociální práce dříve a dnes, soudobé trendy ve výuce psychologických, pedagogických a sociálně vědních předmětů, koncept funkční psychologické a pedagogické gramotnosti (3) 3. Učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce v kurikulu základního, středního a vyššího odborného vzdělávání (3) 4. Cíle výuky psychologie, pedagogiky a sociální práce (3) 5. Metody výuky a organizační formy výuky (3)
Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/I. Analýza RVP pro střední odborné vzdělávání se zaměřením na učivo psychologie, pedagogiky a sociální práce (pedagogické obory, zdravotnické obory, sociální a sociálně-právní obory, ekonomické obory, obory zaměřené na obchod a služby aj.) - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 2h 2/I. Analýza RVP G se zaměřením na učivo psychologie (psychologie jako součást ZSV, psychologie jako volitelný předmět) - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h 3/I. Formulace cílů a jim odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva chemie ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace, hodnocení formulovaných cílů - 2h
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Studijní opory
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8888 Heslo pro hosty: akreditace
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)