PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky fyziky - OCDC23SS07
Anglický název: Introduction to Physics Didactics
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Neslučitelnost : OCDC23SS06, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS13, OCDC23SS22, OCDC23SS06, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS16, OCDC23SS15, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19
Je prerekvizitou pro: OCDC23SS29, OCDC23SS55
Anotace
Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky fyziky tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky fyziky a příbuzných oborů.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Cíl předmětu

Absolvent(ka) modulu:
• orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které jsou pro učitele fyziky a příbuzných oborů k dispozici, a dokáže je vhodně využít pro výuku (kompetence 1.1 a 1.2 a oblast 2 KRAU),
• chápe různorodost cílů vyučování fyzice a příbuzných oborů a jejich vzájemnou provázanost (kompetence 1.1, 1.2 a 6.1 KRAU),
• chápe didaktické principy a dokáže je využít pro koncipování podnětné výuky fyziky a příbuzných oborů zaměřené na žáka a pro diagnostiku žákovských znalostí (kompetence 1.2 a oblast 2, oblast 4 KRAU),
• dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle konkrétní vyučovací jednotky (kompetence 1.2, 2.1 a 2.5 KRAU),
• dokáže volit vhodné učební úkoly, didaktické postupy a výukové strategie pro klíčové pojmy a postupy školské fyziky a příbuzných oborů (kompetence 1.1, 1.2, 3.1 a 3.2, oblast 2 kompetencí KRAU),
• dokáže posoudit didaktickou vhodnost názorných učebních pomůcek fyzických i virtuálních, včetně softwaru typu animací a simulací a hardwaru typu školních měřících systémů, a použít je účelně ve výuce (kompetence 2.4 a 3.3 KRAU),
• dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU),
• dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU),
• podporuje motivaci k učení se fyzice a příbuzných předmětů (kompetence 2.3 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literatura

DVOŘÁK, L. (Ed.). (2008). Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Příručka pro učitele. Praha: Matfyzpress.
DVOŘÁK, L. KEKULE, M., & ŽÁK, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 123-158). Brno: Masarykova univerzita. (dostupné v e-versi v Čítárně MUNI).
FENCLOVÁ, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
SVOBODA, E., & KOLÁŘOVÁ, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy, Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum.


Další doporučená literatura:
BROCKMEYEROVÁ, J., & DROZD, Z. (2004). Vývoj a význam fyzikálních pokusů z volné ruky. Matematika-fyzika-informatika, 13 (9), 543–546.
BROCKMEYEROVÁ, J., & TARÁBEK, P. (2009). Struktura didaktické komunikace fyziky. Matematika–fyzika–informatika, 18(5), 277–284
DVOŘÁK, L., KEKULE, M., & ŽÁK, V. (2012). Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání – co, proč a jak. Československý časopis pro fyziku, 62(5–6), 325–330
ŽÁK, V. (2014). Historický vývoj pojetí didaktiky fyziky v České republice. Pedagogická orientace, 24(2), 222–243.

Portály na WWW
Fyzikálně-didaktické časopisecké zdroje
Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované přednášejícím

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Metody výuky

Semináře (řešení úkolů, diskuse, skupinová a párová výuka, analýza výukových situací, pojmové mapování aj.)

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Sylabus

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Úvod do studia didaktiky fyziky a příbuzných oborů, didaktika fyziky v soustavě pedagogických věd (1)
− Instruktivistický vers. konstruktivistický přístup ve výuce fyziky a příbuzných oborů (2)
− Kurikulum se zaměřením na fyziku a příbuzné obory, RVP, ŠVP (4)
− Cíle výuky fyziky (4)
− Metody a organizační formy výuky fyziky (4)


Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení – podpora asynchronní on-line výuky bude realizována v MS Teams
1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor fyziky - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h
2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor fyzika - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h
3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor fyziky ve vybrané oblasti odborného vzdělávání - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 1h
4/I. Formulace cílů a jím odpovídajících učebních úloh pro vybraný tematický celek učiva fyziky ve všech úrovních Bloomovy taxonomie - Seminární práce a její prezentace, hodnocení formulovaných cílů - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Studijní opory

V týmu v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0uUgBr-EMwcFOsKAYFo71SCU6Xz3ZYNzdkr0lEsUoU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7fb3b602-b2d6-44e3-9520-3ae41bba1ed1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK