PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do psychologie - OCDC23SS03
Anglický název: Introduction into Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 4/6, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: zimní:120 / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Anotace
Předmět je zaměřen na osvojení klíčových poznatků z obecné, sociální a vývojové psychologie, které jsou nezbytným stavebním kamenem pro pedagogickou a školní psychologii. Vede studující jednak k porozumění základním dispozicím a procesům v osobnosti jedince s ohledem na různá vývojová stádia a jednak struktuře a dynamice sociální skupiny s ohledem na specifika školních tříd. Předmět zprostředkovává také základní orientaci v profesní učitelské identitě.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je podpořit u studujících porozumění klíčovým psychologickým konceptům a schopnost jejich použití na situace ze školního prostředí. Logika předmětu vychází z toho, že teoretické poznatky jsou podmínkou pro rozvoj učitelské reflexivity, která je nezbytná pro uplatňování informovaného a citlivého pedagogického přístupu. Cílem tedy není osvojení teoretických poznatků jako takových, ale získání hlubšího vhledu do prakticky orientovaných situací a zaujmutí odstupu od nich. V předmětu je důraz kladen na rozvoj pedagogicko-psychologických kompetencí zaměřených na porozumění osobnosti žáka, osobnosti učitele a třídní dynamiku (kompetence 1.1, 3.1, 3.2 KRAU). V rámci kurzu budou studující interaktivní formou řešit modelové situace a problémové úlohy související se školní praxí, což umožní využívat teoretické poznatky k řešení reálných problémů (oblasti 2.3 a 5 KRAU). Kurz využívá konstruktivistické postupy a aktivity ve dvojicích a skupinách, aby byly teorie uplatněny ve prospěch rozvoje kompetencí. Studující budou vedle přednášek pracovat s odbornou literaturou a dalšími zdroji. S oporou o ně budou analyzovat a následně reflektovat zadané úkoly. Zápočtem je online test a reflektivní analýza zadaných úkolů vycházející z odborné literatury.

Výsledky učení:

Kurz směřuje k tomu, aby studující dokázali v následujících tématech:
1. Uvést příklady dispozic osobnosti, procesů a stavů. Popsat příklad teorie osobnosti a typologie. Definovat pojem identita a sociální role a uvést příklad. Vymezit pojem sociální role a rolový konflikt; ilustrovat je na příkladu ze školního prostředí. Vysvětlit Eriksonovu teorii vývoje
osobnosti a aplikovat ji na vývojové potřeby konkrétního dítěte školního věku.
2. Vymezit pojem myšlení a nastínit funkce myšlení. Charakterizovat vztah mezi inteligencí, vnímáním a myšlením. Uvést význam kognitivní dispozice pro vzdělávání. Popsat a na příkladech ilustrovat Piagetovu teorii kognitivního vývoje. Vysvětlit proces utváření dojmu o druhých
lidech a ukázat typické chyby v učitelských představách o žácích.
3. Vymezit pojem motivace a vysvětlit jeho význam ve školním učení. Uvést souvislosti mezi potřebami, motivy a vůlí; ilustrovat je na příkladech. Charakterizovat podstatu Maslowovy teorie potřeb. Definovat pojem stress, vysvětlit vztah mezi stresem a učením, uvést příklady copingových strategií.
4. Definovat rozdíl mezi primárními a sekundárními emocemi; uvést na příkladech. Popsat vztah emocí a kognice; na příkladu ze školního učení ukázat pozitivní a negativní ovlivňování emocí a kognice. Vysvětlit význam sociálních vztahů pro vývoj osobnosti, ukázat různé typy 4p + 6s vztahů.
5. Vymezit pojem komunikace; popsat model komunikačního aktu a aplikovat jej na školní prostředí. Rozlišit verbální a neverbální komunikaci; vyjmenovat další typy komunikace. Uvést faktory ovlivňující průběh komunikace; diskutovat učitelské možnosti, jak lze pozitivně komunikaci ovlivnit. Uvést zásady efektivní komunikace.
6. Vymezit pojem sociální skupina. Rozlišit a vůči sobě vztáhnout pojmy skupinová struktura a dynamika. Vyjmenovat znaky, na jejichž základě lze třídit sociální skupiny (uvést na příkladech). Charakterizovat alespoň tři sociometrické pozice. Vymezit pojem sociální vliv; vysvětlit principy sociálního vlivu.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet, online test a průběžné úkoly v LMS Moodle

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
Literatura

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003.
HAYESSOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002.
KASSIN, S. M. Psychologie. Computer Press, Brno 2007.
KERN, H. Přehled psychologie. Portál, Praha 2006.
LANGMEIER, J. - KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Academia, Praha 2003.
PIAGET, J. – INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha 2005.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
Metody výuky

Přednáška rozdělená na kratší bloky výkladu: Kratší výkladové úseky, po nichž bude následovat diskuze s aktivním zapojením studujících, aby se mohli reflektovat na probírané téma. To podpoří hlubší porozumění a osobní vztah ke studovaným konceptům.

Online nástroje (např. Mentimeter, Slido): Aktivní účast přes online nástroje umožní studentům reagovat na otázky a sdílet názory, čímž si upevní porozumění a zároveň přispějí k otevřené diskuzi.

Diskuze ve dvojicích a krátké reflexe: Práce ve dvojicích nad praktickými příklady nebo kazuistikami, během níž mohou studenti sdílet své názory, rozvíjí jejich schopnost aplikace teorie na reálné situace.

Skupinové práce a diskuze: Organizace skupinových diskuzí nad konkrétními příklady z praxe a kazuistikami podporuje sdílení různých úhlů pohledu. Účastníci mohou reflektovat, jak aplikovat teoretické koncepty v různých situacích.

Sdílení vlastních zkušeností: Studující mohou přinést vlastní zkušenosti, což umožní propojení teorie s praxí a rozvíjí schopnost reflektovat a diskutovat o vlastních postřezích a řešeních.

Práce s kazuistikami: Detailní analýza kazuistik a diskuze nad možnými řešeními a postupy vede studující k aktivnímu hledání aplikací teorie a posiluje jejich kompetence ve vyhodnocování reálných situací.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
Sylabus

Témata pro prezenční část (10 hodin):
1. Osobnost jedince – dispozice, procesy a stavy; základní teorie osobností, typologie; identita a sociální role; Eriksonova teorie vývoje osobnosti 2h přednáška
2. Kognice – vnímání, myšlení a jejich vztah; kognitivní dispozice; Piagetova teorie kognitivního vývoje; utváření dojmu o druhých lidech 2h přednáška
3. Motivace – potřeby a motivy; vůle; Maslowova teorie potřeb; stres a copingové strategie 2h seminář
4. Emoce – primární a sekundární emoce; vztah emocí a kognice; citová vazba; význam sociálních vztahů pro vývoj osobnosti 1h seminář
5. Sociální komunikace – verbální a neverbální komunikace; komunikační akt; zásady efektivní komunikace 1h seminář
6. Sociální skupiny – typy sociálních skupin; sociální struktura skupiny; sociální dynamika skupiny; vedení ve skupině; sociální vliv 2h seminář

Témata pro distanční část (5 hodin) – výběr 2 a plnění 2 ze 3 nabízených úkolů. Obsah distanční části - asynchronní.

1/I. Interindividuální variabilita – analýza klíčových prvků ve struktuře osobnosti žáka a jejího vývoje. - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2,5h
2/I. „Třídní pravidla“ – analýza sady třídních pravidel z hlediska a) významu pravidel pro skupinu a pro jednotlivce; b) vývojových charakteristik; c) sociálních norem a jejich narušování pro formování identity. - Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2,5h
3/I. Náročnost učitelství – aplikace získaných teoretických poznatků z prezenční části (zejména identita, stres, efektivní komunikace, vedení skupiny) na učitelství s cílem lépe porozumět učitelské profesní identity a náročnosti učitelství. - Zpracování v LMS Moodle - 2,5h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16378
Heslo pro hosty: akreditace

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK