|
|
||
Předmět je zaměřen na osvojení klíčových poznatků z obecné, sociální a vývojové psychologie, které jsou nezbytným stavebním kamenem pro pedagogickou a školní psychologii. Vede studující jednak k porozumění
základním dispozicím a procesům v osobnosti jedince s ohledem na různá vývojová stádia a jednak struktuře a dynamice sociální skupiny s ohledem na specifika školních tříd. Předmět zprostředkovává také základní orientaci v profesní učitelské identitě. Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je podpořit u studujících porozumění klíčovým psychologickým konceptům a schopnost jejich použití na situace ze školního prostředí. Logika předmětu vychází z toho, že teoretické poznatky jsou podmínkou pro rozvoj učitelské reflexivity, která je nezbytná pro uplatňování informovaného a citlivého pedagogického přístupu. Cílem tedy není osvojení teoretických poznatků jako takových, ale získání hlubšího vhledu do prakticky orientovaných situací a zaujmutí odstupu od nich. V předmětu je důraz kladen na rozvoj pedagogicko-psychologických kompetencí zaměřených na porozumění osobnosti žáka, osobnosti učitele a třídní dynamiku (kompetence 1.1, 3.1, 3.2 KRAU). V rámci kurzu budou studující interaktivní formou řešit modelové situace a problémové úlohy související se školní praxí, což umožní využívat teoretické poznatky k řešení reálných problémů (oblasti 2.3 a 5 KRAU). Kurz využívá konstruktivistické postupy a aktivity ve dvojicích a skupinách, aby byly teorie uplatněny ve prospěch rozvoje kompetencí. Studující budou vedle přednášek pracovat s odbornou literaturou a dalšími zdroji. S oporou o ně budou analyzovat a následně reflektovat zadané úkoly. Zápočtem je online test a reflektivní analýza zadaných úkolů vycházející z odborné literatury. Výsledky učení: Kurz směřuje k tomu, aby studující dokázali v následujících tématech: Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
zápočet, online test a průběžné úkoly v LMS Moodle Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
|
|
||
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
|
|
||
Přednáška rozdělená na kratší bloky výkladu: Kratší výkladové úseky, po nichž bude následovat diskuze s aktivním zapojením studujících, aby se mohli reflektovat na probírané téma. To podpoří hlubší porozumění a osobní vztah ke studovaným konceptům. Online nástroje (např. Mentimeter, Slido): Aktivní účast přes online nástroje umožní studentům reagovat na otázky a sdílet názory, čímž si upevní porozumění a zároveň přispějí k otevřené diskuzi. Diskuze ve dvojicích a krátké reflexe: Práce ve dvojicích nad praktickými příklady nebo kazuistikami, během níž mohou studenti sdílet své názory, rozvíjí jejich schopnost aplikace teorie na reálné situace. Skupinové práce a diskuze: Organizace skupinových diskuzí nad konkrétními příklady z praxe a kazuistikami podporuje sdílení různých úhlů pohledu. Účastníci mohou reflektovat, jak aplikovat teoretické koncepty v různých situacích. Sdílení vlastních zkušeností: Studující mohou přinést vlastní zkušenosti, což umožní propojení teorie s praxí a rozvíjí schopnost reflektovat a diskutovat o vlastních postřezích a řešeních. Práce s kazuistikami: Detailní analýza kazuistik a diskuze nad možnými řešeními a postupy vede studující k aktivnímu hledání aplikací teorie a posiluje jejich kompetence ve vyhodnocování reálných situací. Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
|
|
||
Témata pro prezenční část (10 hodin): Témata pro distanční část (5 hodin) – výběr 2 a plnění 2 ze 3 nabízených úkolů. Obsah distanční části - asynchronní. Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16378 Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (18.12.2024)
|