Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude vysvětlen pojem symptomatické poruchy řeči. Student se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)
Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace, kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)
DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica.
FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.
KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.
LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.
Další odborné prameny budou uváděny a doporučovány v průběhu výuky.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica.
FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.
KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.
KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.
LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)
Problematika patologie v oblasti řeči, jazyka, komunikace ve všech věkových kategoriích. U všech druhů narušení a poruch je prezentována terminologie, výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, seznámení s možností diagnostiky a terapie. Jsou přiblížena jednotlivá témata: vývoj řeči a jeho poruchy, opožděný vývoj řeči a specificky narušený vývoj, dyslalie, vývojové dysartrie, dyspraxie, fonologické vývojové poruchy, poruchy zvuku řeči a poruchy u vrozených vývojových vad v orofaciální oblasti, poruchy plynulosti a tempa řeči, mutismus, symptomatické poruchy řeči u osob mentálně a tělesně postižených, získané neurogenní poruchy v dospělosti – afázii a dysartrii, poruchy polykání.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)
Písemná zkouška, podmínkou splnění je 80% správných odpovědí.
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)
• written exam - at least 80 % of correct answers are required to fulfill the conditions