PředmětyPředměty(verze: 963)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní komunikace I - OBPS13103
Anglický název: Intercultural communication I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [DS]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBP1Q132B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Prerekvizity : OBPS13009
Je záměnnost pro: OPBP1Q132B
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Búriková stereotypy.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout cizinec Simmel.pdf Cizinec, Simmel PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
stáhnout Sociální site cizincu IK 2017.ppt 2.5.2017 PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Anotace -
Kurz se zaměřuje na problematiku kulturní diverzity v současném globalizovaném světě. Východiskem je teze, že kulturní diverzita je výsledkem nejen odlišné zkušenosti lidí, ale také důsledkem politik, které mají za cíl ustanovovat hranice mezi různými skupinami. Proto se zaměří jednak na představení různých přístupů, které uvažují o příčinách a podstatě kulturní diverzity, jednak se bude zabývat otázkami soužití skupin, které jsou chápány jako kulturně odlišné.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je získat nástroje pro porozumnění teze, že rozdíly mezi lidmi z různých zemí spočívají v rozdílnosti mezi národními kulturami. Představa rozdílnosti mezi národy je konstrukt, který ovlivňuje pohled na druhé a determinuje komunikaci. Velmi často rozdíly v jednání spíše souvisejí s odlišnou zkušeností lidí a podmínkami jejich života. Ve vztahu ke škole posiluje kritické myšlení, management předsudků a citlivost nahlížet rozdílné chování a vnímání v širší perspektive porozumění druhým, ale i sobě.

1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a  rasa  a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin.  Vybavit si, že národní stát je specifická instituce, která přispívá k udržování rozdílů mezi skupinami lidí a že migrace přináši setkání s tímto typem odlišnosti.

2. Porozumět, pochopit, že představy o odlišné kultuře jsou důsledkem kontaktu s jinými, že až při setkání s lidmi, které neidentifikuji jako členy své skupiny, potřebuji označit za jiné a vyznačit hranici mezi mojí skupinou a jimi. Výsledkem tohoto procesu jsou předsudky, izolace na straně jedné a na straně druhé procesy zapojení, integrace a asimilace. Přičemž tyto procesy provází stres, frustrace, atd.

3. Aplikovat, použít informace v kontextu školní reality a v kontextu života mladých lidí s menšinovým či migračním původem.

4. Obhájit stanovisko, že lidé různých skupin mají stejný potenciál v procesech učení, a že rozdíly spočívají v socioekonomických odlišnostech, v zázemí rodiny

5. Vytvořit a posílit multikulturní, resp. interkulturní postoje.

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje.

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Literatura

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. 

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Sylabus

1. Úvod - interkulturní komunikace - kultura jako rámec ne/porozumnění

2. Kulturní diverzita 

3. Etnicita a identita

4. Globální sever a globální jih

5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci

6. Důvody migrace

7. Adaptace - kulturní šok

8. Integrace x asimilace

9. Transnacionální identity

10. Postoje majority - předsudky

11. Způsoby zvládání předsudků

12. Role státu a jeho institucí

13. Škola a menšiny

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
Studijní opory

Studijní opory viz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556

Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK