Cíl kurzu:
Seznámení studentů se základními teoretickými koncepcemi časové perspektivy a empirickými zjištěními k problematice
vztahu žáků k budoucnosti (pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat v této oblasti).
Vybavení studentů diagnostickými a autodiagnostickými postupy a nástroji, které by umožnily adresné působení a rozvoj
uvědomělého vztahu k budoucnosti u žáků.
Obsah kurzu:
Časová dimenze v lidském životě ? teoretické vymezení:
percepce času,
časová perspektiva,
čas ve vztahu k chování,
orientace na budoucnost,
vztah k budoucnosti jako faktor lidské motivace,
časová perspektiva a motivace výkonu,
alternativnost v orientaci jedince na budoucnost,
Nuttinova osobnostně-motivační koncepce časové perspektivy,
biodromální přístup k časové perspektivě,
koncepce perspektivní orientace.
Diagnostika časové perspektivy (základní diagnostické strategie). Autodiagnostika učitele v oblasti podpory rozvoje vztahu
žáků k budoucnosti.
Metody používané pro diagnostiku časové perspektivy ? studenti se podrobněji seznámí s následujícími metodami: MIM
(Nuttin), FTO (Gjesme), ?Nejdůležitější událost? (Walace), ?Kým budete? (Kastenboum), PO-5 (Pavelková), Dotazník
instrumentality studia (DeVolder), Test kruhů (Cotle), Test čar (Cottle, Pleck).
Vztah žáků k budoucnosti a jeho vývoj na základní škole a u studentů středních škol.
Vztah žáků k budoucnosti a školní výkon.
Perspektivní vs. krátkodobá orientace žáků na ZŠ a SŠ.
Vztah k budoucnosti jako činitel žákovské motivace k učení.
Instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů.
Časová orientace žáků a profesionální sebeurčení ? profesionální volba.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)