PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dějiny psychologie - OBPS13005
Anglický název: History of Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (62)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: DPS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Základy psychologie
Prerekvizity : OBPS13501
Je prerekvizitou pro: OBPS13214
Je záměnnost pro: OPBP1Q105A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. HOMOLA, M. Dějiny psychologie. Olomouc: FFUP, 1990. HOSKOVEC, J.; NAKONEČNÝ, M.; SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002. HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. MADSEN, K.B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam: North-Holland, 1988. NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995. SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha: SPN, 1981. STAVĚL, J. Antická psychologie. Praha: SPN, 1972. TARDY, V. Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha: SPN, 1966. WATSON, R.I. Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 1971, 7, s. 311-322.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)
Cíl předmětu

Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Literatura

a) základní studijní literatura:

Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006

Hunt, M.: Dějiny psychologie. Praha, Portál 2000.

Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995.

b) doporučená studijní literatura:

Homola, M.: Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990.

Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002.

Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.

Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.

Stavěl, J.: Antická psychologie. Praha, SPN 1972.

Tardy, V.: Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha, SPN, 1966.

Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Sylabus

1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ

  • okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí
  • animismus
  • magické myšlení
  • analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)

2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ

  • Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch
  • Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha
  • Čína: Konfucius a Lao-tse
  • Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie

3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE

  • mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská
  • orfické učení o duši
  • psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů
  • Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes
  • Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos

4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ

  • Herakleitos
  • Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace)
  • Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)

5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE

  • vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.)
  • Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA)
  • Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum
  • Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše

6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU

  • psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos
  • pojetí temperamentu u řeckých lékařů
  • novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe
  • setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský
  • rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí
  • Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce

7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU

  • psychologická relevance sporu realismu a nominalismu
  • psychologické pojetí u arabských aristoteliků
  • psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů
  • psychologický systém Tomáše Akvinského
  • psychologie a středověká mystika
  • psychologická relevance pozdně středověkých legend, Dantova ?Božská komedie?

8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI

  • charakteristika renesančního obratu
  • ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther
  • znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino
  • počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon
  • jedinečnost individua: Juan Huarte

Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:

9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu

10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny

12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii

13. blok: Hegel a psychologie

14. blok: Romantismus a psychologie

15. blok: Positivismus a psychologie

16. blok: Psychologie a vývojové teorie

17. blok: Psychologie a marxismus

18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům

19. blok: Shopenhauer jako psycholog

20. blok: Nietzsche jako psycholog

Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů

Podmínky absolvování kursu

Ústní zkouška

Začlenění kursu

Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK