|
|
|
||
Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje
předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat
v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů,
psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech),
filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté
vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či
paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl.
HOMOLA, M. Dějiny psychologie. Olomouc: FFUP, 1990.
HOSKOVEC, J.; NAKONEČNÝ, M.; SEDLÁKOVÁ, M. Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002.
HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.
MADSEN, K.B. A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam: North-Holland, 1988.
NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995.
SEDLÁKOVÁ, M. Propedeutika obecné psychologie. Praha: SPN, 1981.
STAVĚL, J. Antická psychologie. Praha: SPN, 1972.
TARDY, V. Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha: SPN, 1966.
WATSON, R.I. Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences,
1971, 7, s. 311-322.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)
|
|
||
Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
a) základní studijní literatura: Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006 Hunt, M.: Dějiny psychologie. Praha, Portál 2000. Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995. b) doporučená studijní literatura: Homola, M.: Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990. Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002. Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988. Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981. Stavěl, J.: Antická psychologie. Praha, SPN 1972. Tardy, V.: Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha, SPN, 1966. Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ
2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ
3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE
4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ
5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE
6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU
7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU
8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI
Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:
9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu 10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu 11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny 12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii 13. blok: Hegel a psychologie 14. blok: Romantismus a psychologie 15. blok: Positivismus a psychologie 16. blok: Psychologie a vývojové teorie 17. blok: Psychologie a marxismus 18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům 19. blok: Shopenhauer jako psycholog 20. blok: Nietzsche jako psycholog
Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů
Podmínky absolvování kursu
Ústní zkouška
Začlenění kursu
Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|