|
|
|
||
Cílem je osvojení obecně psychologických poznatků a získání vhledu do současného psychologického myšlení. Kurz je
pokračováním kurzu ze zimního semestru. Výklad je nejprve zaměřen na inteligenci a kreativitu jako dispoziční základ
poznávacího procesu myšlení (přístupy k inteligenci, druhy inteligence, měření imteligence, teorie inteligence, kreativní
osobnost, proces a produkt, teorie kreativity). Dále se pokračuje ve výkladu psychických procesů, zejména procesů
motivačních a volních, tedy především nekognitivních. Z motivace lidského chování bude pozornost věnována vymezení
teoretických pozic, vnějším a vnitřním zdrojům motivace, motivačním dispozicím a motivačním procesům, časovému faktoru
v lidské motivace a motivaci učební činnosti. Výklad problematiky učení obsahuje témata: učení jako forma činnosti, druhy
učení, procesy a mechanismy učení, zákonitosti učení apod. Teoreticky zaměřené přednášky budou doprovázet semináře,
ve kterých budou k příslušným tématům uváděny příklady a ukázky.
Odborná literatura:
ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
BRICHCÍN, M. Vůle a sebekontrola. Praha: Karolinum, 1999.
DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada, 2002.
HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985.
PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999.
HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989.
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF
UK, 2002.
ROHRACHER, H. Paměť a učení. In MEILI, R.; ROHRACHER, H. Učebnice experimentální psychologie. Praha: SPN,
1967, str. 91 ? 128.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)
|
|
||
Kurs navazuje na Obecnou psychologii I a pokračuje ve výkladu systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. Jednotlivé bloky se zaměřují na následující problematiku:
Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
a) základní studijní literatura: EYSENCK, M.W., KEANE, M. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004. STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
b) doporučená studijní literatura: ATKINSONOVÁ, R. a kol.: Psychologie. Praha: Portál, 2003. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002. ŠVANCARA, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, MU, l993.
HŘÍBKOVÁ, L.: Nadání a nadaní, Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha, Ped. F UK 2005.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002 Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
1. blok: TVOŘIVOST
2. blok: INTELIGENCE
3. blok: UČENÍ
4. blok: EMOCE
5. blok: MOTIVACE
6. blok: VŮLE
Podmínky absolvování kursu
a) Zápočet ? vědomostní zápočtový test b) Ústní zkouška z rozsahu vědomostí za oba semestry
Začlenění kursu
Podobně jako v případě Obecné psychologie I by tento kurs měl být obecným základem pro většinu dalších teoretických i aplikovaných disciplín. Jednoznačnou prerekvizitou je pro kurs Přehled psychologických systémů. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|