Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
1. blok: TVOŘIVOST
- vymezení tvořivosti: typy definic
- zkoumání tvořivosti v psychologii
- tvůrčí vlastnosti a charakteristiky kreativní osobnosti
- možnosti operacionalizace tvůrčích vlastností: Guilfordovy a Torranceho výzkumy
- tvůrčí proces a jeho fáze: orientace, preparace, inkubace, iluminace, elaborace, verifikace
- kreativní produkt: kritéria tvořivosti
- rozvoj tvořivosti, techniky a metody
- druhy tvořivosti: subjektivní a objektivní, existenciální a instrumentální, monologická a dialogická
- teorie tvořivosti: osobnostní (psychoanalytické, humanistické, environmentální), procesuální (asocianistické, kognitivní a behaviorální)
- vývojové trendy v oblasti kreativity
- vztah tvořivosti a inteligence
2. blok: INTELIGENCE
- místo inteligence v systému psychologickým poznatků
- vymezení inteligence: typy definic
- rozdíl inteligence a intelektu
- psychometrický přístup k inteligenci (měření IQ, Binet, Amthauer, Raven)
- faktorový přístup k inteligenci (Spearman, Thurstone, Vernon, Quilford, Cattell, Eysenck)
- biologický přístup i inteligenci (Terman, Jansen, Eysenck, novější výzkumy)
- enviromentální (kontextuální) přístupy, trans-kulturní výzkumy
- komplexní přístupy (Sternberg, Gardner)
- problém dědičnosti versus prostředí
- základní spory a konflikty v oblasti zkoumání inteligence
- stabilita a proměnlivost inteligence (Flynnův efekt)
- typy a druhy inteligence: teoretická a praktická, verbální a nonverbální, krystalizovaná a fluidní, konvergentní a divergentní, implicitní a explicitní, abstraktní a konkrétní, sociální, morální a emoční inteligence
- vývojové trendy v oblasti zkoumání inteligence
3. blok: UČENÍ
- vymezení učení: typy definic, užší a širší pojetí učení
- učení jako jedna ze základních forem činnosti
- biologické, psychologické a sociální předpoklady učení
- základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, učení u ?inteligentních? strojů
- klasifikační kritéria druhů a forem učení (podle výsledků, podle metod, podle účasti psychických funkcí)
- základní teorie a modely učení: model klasického a operantního podmiňování, asocianistický a gestaltistický výklad učení, kognitivní přístup k učení vědomostem a znalostem, mentální modely jako nástroj explikace procesu učení, teorie sociálního učení
- principy, zákonitosti a činitelé učení: funkce asociací v procesu učení, S-R a S-S učení, funkce posilování a zpevňování, zákon opakování, efektu a pohotovosti, mechanismy sociálního učení, křivka učení, funkce zpětné vazby, vnější a vnitřní faktory učení
4. blok: EMOCE
- definice emocí (jako stav a jako proces)
- emoce jako prožitek, emoce jako fyziologický/neurologický proces, emoce jako výraz
- základní pojmy: emoce, cit, afekt, vášeň, nálada, temperament, emociogenní situace
- klasifikace emocí: stenické a astenické, podle hedonického kontinua, vědomé a nevědomé, vyšší a nižší
- fyziologické základy emocí, sociální a kulturní podmíněnost emocí
- dimenze (polarity) emocí (Wundt):
- přístupy k emocím: psychofyziologické, fenomenologické, analýza výrazu
- vybrané teorie emocí: James-Lange, Cannon, kognitivní, excitační, aktivační
- pojetí agrese: pudová a instrumentální agrese
5. blok: MOTIVACE
- vymezení motivace a motivu (užší a širší pojetí)
- postavení motivace v systému psychických procesů
- základní funkce motivu: energetizující, direktivní, persistentní
- charakteristika motivačního cyklu: latence, aktualizace, gratifikace/deprivace, desaktualizace,
- konflikty motivů, frustrace, deprivace
- přístupy k motivaci: hédonistický, homeostatický, pobídkový, kognitivní, činnostní, humanistický
- klasifikace motivačních dispozic, charakteristika základních motivačních dispozic: instinkt, pud, potřeba, zájem, postoj, hodnota, ideál
- systémy motivačních dispozic v teoriích motivace (McDoughall, Freud, Murray, Maslow, McClelland, Heckhausen, Nuttin)
- výkonová motivace, výkonové potřeby: potřeba úspěšného výkonu, potřeba vyhnutí se neúspěchu
- aspirační úroveň: úroveň cílů, které si člověk vytyčuje a jejichž dosažení očekává
6. blok: VŮLE
- vymezení vůle (jako procesu a jako dispozice)
- pojetí volních procesů a volních vlastností
- postavení vůle v systému obecné psychologie
- volní rovina regulace jako specifická úroveň regulace činnosti
- cílevědomá a cílesměrná aktivita, činnost, chování a jednání, srovnání pojmů
- fáze volního procesu: rozhodovací fáze, konflikt motivů, cíle a prostředky, záměr, rozhodnutí, realizační fáze, schéma: cíl ? jednání - výsledek
- přístupy k vymezení volních vlastností: faktor W, klasifikace volních vlastností (Klages: aktivní, pasivní, reaktivní)
- vztahy vůle k motivaci, emocím, kognici
- přístupy k vůli: fyziologické, behavioristické, fenomenologické, psychoanalytické, činnostní
- vybrané teorie: James, Klages, Ach, Skinner Lewin, Vygotský, Miller, Galanter, Pribram, Ricoeur, Brichcín
Podmínky absolvování kursu
a) Zápočet ? vědomostní zápočtový test
b) Ústní zkouška z rozsahu vědomostí za oba semestry
Začlenění kursu
Podobně jako v případě Obecné psychologie I by tento kurs měl být obecným základem pro většinu dalších teoretických i aplikovaných disciplín. Jednoznačnou prerekvizitou je pro kurs Přehled psychologických systémů.
Poslední úprava: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (18.01.2007)
General psychology
mind, consciousness, unconsciousness, experience, behavior, action, personality, subjective reality, mental phenomenon, determination of mental phenomena, mental and psychological laws, characterization of knowledge, processual and content analysis, processual, systemic and structural approach, psychical processes, cognitive processes, content of cognitive processes: sensation, psychophysics, stimuli thresholds, reaction time, perceptual processes, imagination, fancy, memory, learning, thinking as problem solving, processes of thought, operation of thought, comprehension processes, intelligence, gift, ability, talent, concept-formation processes, inference processes, deductive reasoning, speech, language, thinking and speech, thinking and language, creativity, formal cognitive processes: attention, emotional processes, will, voluntary action, voluntary processes, motivation, interaction of psychical processes, models of interaction of psychical processes.
|