Obecná psychologie II - OBPS13002
Anglický název: General Psychology II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (62)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok1
Staré označení: OBPS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Základy psychologie
Prerekvizity : OBPS13001
Záměnnost : OBPS13502
Je prerekvizitou pro: OBPS13118, OBPS13096, OBPS13003, OBPS13097, OBPS13088, OBPS13115, OBPS13015, OBPS13052, OBPS13082, OBPS13004
Je záměnnost pro: OBPS13502, OPBP1Q106A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem je osvojení obecně psychologických poznatků a získání vhledu do současného psychologického myšlení. Kurz je pokračováním kurzu ze zimního semestru. Výklad je nejprve zaměřen na inteligenci a kreativitu jako dispoziční základ poznávacího procesu myšlení (přístupy k inteligenci, druhy inteligence, měření imteligence, teorie inteligence, kreativní osobnost, proces a produkt, teorie kreativity). Dále se pokračuje ve výkladu psychických procesů, zejména procesů motivačních a volních, tedy především nekognitivních. Z motivace lidského chování bude pozornost věnována vymezení teoretických pozic, vnějším a vnitřním zdrojům motivace, motivačním dispozicím a motivačním procesům, časovému faktoru v lidské motivace a motivaci učební činnosti. Výklad problematiky učení obsahuje témata: učení jako forma činnosti, druhy učení, procesy a mechanismy učení, zákonitosti učení apod. Teoreticky zaměřené přednášky budou doprovázet semináře, ve kterých budou k příslušným tématům uváděny příklady a ukázky. Odborná literatura: ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. BRICHCÍN, M. Vůle a sebekontrola. Praha: Karolinum, 1999. DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada, 2002. HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985. PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002. ROHRACHER, H. Paměť a učení. In MEILI, R.; ROHRACHER, H. Učebnice experimentální psychologie. Praha: SPN, 1967, str. 91 ? 128.
Poslední úprava: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)
Cíl předmětu

Kurs navazuje na Obecnou psychologii I a pokračuje ve výkladu systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. Jednotlivé bloky se zaměřují na následující problematiku:

  • inteligence
  • tvořivost
  • učení
  • emoce
  • motivace
  • vůle

Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Literatura

a) základní studijní literatura:

EYSENCK, M.W., KEANE, M. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008.

PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.

SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004.

STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

b) doporučená studijní literatura:

ATKINSONOVÁ, R. a kol.: Psychologie. Praha: Portál, 2003.

NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002.

ŠVANCARA, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, MU, l993.

HŘÍBKOVÁ, L.: Nadání a nadaní, Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha, Ped. F UK 2005.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Sylabus -

1. blok: TVOŘIVOST

  • vymezení tvořivosti: typy definic
  • zkoumání tvořivosti v psychologii
  • tvůrčí vlastnosti a charakteristiky kreativní osobnosti
  • možnosti operacionalizace tvůrčích vlastností: Guilfordovy a Torranceho výzkumy
  • tvůrčí proces a jeho fáze: orientace, preparace, inkubace, iluminace, elaborace, verifikace
  • kreativní produkt: kritéria tvořivosti
  • rozvoj tvořivosti, techniky a metody
  • druhy tvořivosti: subjektivní a objektivní, existenciální a instrumentální, monologická a dialogická
  • teorie tvořivosti: osobnostní (psychoanalytické, humanistické, environmentální), procesuální (asocianistické, kognitivní a behaviorální)
  • vývojové trendy v oblasti kreativity
  • vztah tvořivosti a inteligence

2. blok: INTELIGENCE

  • místo inteligence v systému psychologickým poznatků
  • vymezení inteligence: typy definic
  • rozdíl inteligence a intelektu
  • psychometrický přístup k inteligenci (měření IQ, Binet, Amthauer, Raven)
  • faktorový přístup k inteligenci (Spearman, Thurstone, Vernon, Quilford, Cattell, Eysenck)
  • biologický přístup i inteligenci (Terman, Jansen, Eysenck, novější výzkumy)
  • enviromentální (kontextuální) přístupy, trans-kulturní výzkumy
  • komplexní přístupy (Sternberg, Gardner)
  • problém dědičnosti versus prostředí
  • základní spory a konflikty v oblasti zkoumání inteligence
  • stabilita a proměnlivost inteligence (Flynnův efekt)
  • typy a druhy inteligence: teoretická a praktická, verbální a nonverbální, krystalizovaná a fluidní, konvergentní a divergentní, implicitní a explicitní, abstraktní a konkrétní, sociální, morální a emoční inteligence
  • vývojové trendy v oblasti zkoumání inteligence

3. blok: UČENÍ

  • vymezení učení: typy definic, užší a širší pojetí učení
  • učení jako jedna ze základních forem činnosti
  • biologické, psychologické a sociální předpoklady učení
  • základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, učení u ?inteligentních? strojů
  • klasifikační kritéria druhů a forem učení (podle výsledků, podle metod, podle účasti psychických funkcí)
  • základní teorie a modely učení: model klasického a operantního podmiňování, asocianistický a gestaltistický výklad učení, kognitivní přístup k učení vědomostem a znalostem, mentální modely jako nástroj explikace procesu učení, teorie sociálního učení
  • principy, zákonitosti a činitelé učení: funkce asociací v procesu učení, S-R a S-S učení, funkce posilování a zpevňování, zákon opakování, efektu a pohotovosti, mechanismy sociálního učení, křivka učení, funkce zpětné vazby, vnější a vnitřní faktory učení

4. blok: EMOCE

  • definice emocí (jako stav a jako proces)
  • emoce jako prožitek, emoce jako fyziologický/neurologický proces, emoce jako výraz
  • základní pojmy: emoce, cit, afekt, vášeň, nálada, temperament, emociogenní situace
  • klasifikace emocí: stenické a astenické, podle hedonického kontinua, vědomé a nevědomé, vyšší a nižší
  • fyziologické základy emocí, sociální a kulturní podmíněnost emocí
  • dimenze (polarity) emocí (Wundt):
  • přístupy k emocím: psychofyziologické, fenomenologické, analýza výrazu
  • vybrané teorie emocí: James-Lange, Cannon, kognitivní, excitační, aktivační
  • pojetí agrese: pudová a instrumentální agrese

5. blok: MOTIVACE

  • vymezení motivace a motivu (užší a širší pojetí)
  • postavení motivace v systému psychických procesů
  • základní funkce motivu: energetizující, direktivní, persistentní
  • charakteristika motivačního cyklu: latence, aktualizace, gratifikace/deprivace, desaktualizace,
  • konflikty motivů, frustrace, deprivace
  • přístupy k motivaci: hédonistický, homeostatický, pobídkový, kognitivní, činnostní, humanistický
  • klasifikace motivačních dispozic, charakteristika základních motivačních dispozic: instinkt, pud, potřeba, zájem, postoj, hodnota, ideál
  • systémy motivačních dispozic v teoriích motivace (McDoughall, Freud, Murray, Maslow, McClelland, Heckhausen, Nuttin)
  • výkonová motivace, výkonové potřeby: potřeba úspěšného výkonu, potřeba vyhnutí se neúspěchu
  • aspirační úroveň: úroveň cílů, které si člověk vytyčuje a jejichž dosažení očekává

6. blok: VŮLE

  • vymezení vůle (jako procesu a jako dispozice)
  • pojetí volních procesů a volních vlastností
  • postavení vůle v systému obecné psychologie
  • volní rovina regulace jako specifická úroveň regulace činnosti
  • cílevědomá a cílesměrná aktivita, činnost, chování a jednání, srovnání pojmů
  • fáze volního procesu: rozhodovací fáze, konflikt motivů, cíle a prostředky, záměr, rozhodnutí, realizační fáze, schéma: cíl ? jednání - výsledek
  • přístupy k vymezení volních vlastností: faktor W, klasifikace volních vlastností (Klages: aktivní, pasivní, reaktivní)
  • vztahy vůle k motivaci, emocím, kognici
  • přístupy k vůli: fyziologické, behavioristické, fenomenologické, psychoanalytické, činnostní
  • vybrané teorie: James, Klages, Ach, Skinner Lewin, Vygotský, Miller, Galanter, Pribram, Ricoeur, Brichcín

Podmínky absolvování kursu

a) Zápočet ? vědomostní zápočtový test

b) Ústní zkouška z rozsahu vědomostí za oba semestry

Začlenění kursu

Podobně jako v případě Obecné psychologie I by tento kurs měl být obecným základem pro většinu dalších teoretických i aplikovaných disciplín. Jednoznačnou prerekvizitou je pro kurs Přehled psychologických systémů.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)