|
|
|
||
Kurz má za cíl seznámit studující s psychologickou perspektivou na učitelské povolání tak, aby lépe porozuměli jeho specifikům.
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2009)
|
|
||
FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. (Kapitola O učiteli.) Praha: Portál, 1997.
FRANCIS, B.; SKELTON, CH. Investigating Gender: Contemporary Perspectives in education. Buckingham: Open University Press, 2001.
HAVLÍK, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: PedF UK, 1998.
HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, 1988.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
OKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha, PedF UK 2002.
RENZETTI, C.M.; CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.
DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. (zejména 1. Část) Praha: Portál, 1999.
ŠTECH, S. Vývoj poznaků o vztahu rodiny a školy. Čs. Psychologie, 1997, 41, 6, s. 487-502.
Povolání: učitel. (Zejména ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit?) Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1994, 44, 4.
Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1999, 49, 4.
Rodina a škola. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 2004, 54, 4.
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2009)
|
|
||
Cílem kurzu je pomoc studentům s komplexním pochopením učitelské profese.
1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace.
2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita.
3. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací (role rodiče a role učitele). Vztahy mezi rodinou a školou (odlišnost pozic a vidění problémů) - rodičovská očekávání - význam školní docházky a vzdělávání pro rodinu - komunikace mezi rodinou a školou.
4. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí.
6. Gender ve škole - Zastoupení žen a mužů mezi vyučujícími a ve vedení škol. Genderové zatížení ped. komunikace (vyuč. metody, formy, motivování, klasifikace, atd.) Další stránky gender. zatížení školy ovlivňující práci vyučujících - učební osnovy, učebnice, atd. Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
|