|
|
|
||
Předmět bude kompletovat dosavadní poznatky ze všech oblastí, které jsou důležité pro pedagogický profil učitelky v mateřské škole. Bude zaměřen na pedagogickou tvořivost, originalitu i hudebně pedagogické,psychologické a sociologické vědomosti a na teorii a praxi všech hudebních činností v mateřské škole. Pedagogická tvořivost se projeví při prezentaci hudební pohádky. Originalitu studenti prokážou výstavbou hudebněvýchovné hodiny. Vyučující zopakuje všechny důležité poznatky o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv dětí v předškolním věku a jejich využití v hudebně didaktické praxi. Studenti musí prokázat dobrou znalost zpěvníků a metodických příruček pro předškolní děti. Semináře budou tematicky zaměřeny na teoretické a praktické úkoly v oblasti didaktiky pěveckých, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností . V rámci výuky také bud přiblížen průběh a obsah dílčí zkoušky a rovněž i Státní bakalářské zkoušky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
Cílem předmětu je kompletovat didaktické vědomosti a dovednosti ze všech minulých semestrů. Hlavní důraz ve výuce bude uplatněn na propojení pěveckých, instrumentálních činností, hudebně pohybových a poslechových aktivit. Důležitým cílem předmětu je připravit studenty na dílčí zkoušku z předmětu a státní závěrečnou zkoušku z didaktiky Hv.
Cílem předmětu je kompletovat didaktické vědomosti a dovednosti ze všech minulých semestrů. Hlavní důraz ve výuce bude uplatněn na propojení pěveckých, instrumentálních činností, hudebně pohybových a poslechových aktivit. Důležitým cílem předmětu je připravit studenty na dílčí zkoušku z předmětu a státní závěrečnou zkoušku z didaktiky Hv.Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985, 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.: Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001, s.282, ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.s.120.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF 2004, s.79. ISBN 80-7290-155-9.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.
KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3.
HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ. Praha : Scientia 1994,s. 119 , ISBN 80-85827-56-5.
HERDEN, J.Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha : Scientia 1998,s. 89, ISBN 80-7183-126-3.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu 2004, ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál 2005, ISBN 80-7178-916-X.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN 1989,s. 181, ISBN 02/53 14-623-89.
JENČKOVÁ, E.: Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002, s320. ISBN 80-903115-7-1.
VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ,B. Hudba a pohyb. Praha: SPN1972.
KURKOVÁ,L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981.
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O.Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985, 2.vydání, s.280.
SKŘIVÁNEK - sborník písní pro MŠ, 2. vydání, Praha: PANTON 1980, s.93, 35-007-80.
Šimanovský Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999., 80-7178-323-4.
KODEJŠKA,M.Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: UK v Praze, PedF 2002, s.76, ISBN 80-7290-080-3.
KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Hudební momentky pro studium Učitelství pro MŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Hudební schopnosti.Skriptum. 1.
díl, Praha: SPN 1989.
KODEJŠKA,M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Hudební prostředí v rodině a
mateřské škole. Skriptum. 2. díl, Praha: Karolinum 1991.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985, 311 stran.PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.: Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001, s.282, ISBN 80-246-0365-9.VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.s.120.VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF 2004, s.79. ISBN 80-7290-155-9.SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3.HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ. Praha : Scientia 1994,s. 119 , ISBN 80-85827-56-5.HERDEN, J.Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha : Scientia 1998,s. 89, ISBN 80-7183-126-3.TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu 2004, ISBN 80-7068-186-1.TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál 2005, ISBN 80-7178-916-X.JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN 1989,s. 181, ISBN 02/53 14-623-89.JENČKOVÁ, E.: Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem 2002, s320. ISBN 80-903115-7-1.VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.VISKUPOVÁ,B. Hudba a pohyb. Praha: SPN1972.KURKOVÁ,L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981.ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O.Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985, 2.vydání, s.280.SKŘIVÁNEK - sborník písní pro MŠ, 2. vydání, Praha: PANTON 1980, s.93, 35-007-80.Šimanovský Z., Tichá, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999., 80-7178-323-4.KODEJŠKA,M.Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: UK v Praze, PedF 2002, s.76, ISBN 80-7290-080-3.KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Hudební momentky pro studium Učitelství pro MŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Hudební schopnosti.Skriptum. 1. díl, Praha: SPN 1989.KODEJŠKA,M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Hudební prostředí v rodině a mateřské škole. Skriptum. 2. díl, Praha: Karolinum 1991. MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny přednášky a jedné hodiny semináře budou kompletovány všechny zásadní vědomosti a dovednosti získané v průběhu dosavadního studia. Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží na počátku semestru podrobný plán výuky a podklady pro přípravu na dílčí zkoušku a Závěrečnou bakalářskou zkoušku z hudební výchovy.
V plánovaném rozsahu 13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací jedné hodiny přednášky a jedné hodiny semináře budou kompletovány všechny zásadní vědomosti a dovednosti získané v průběhu dosavadního studia. Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží na počátku semestru podrobný plán výuky a podklady pro přípravu na dílčí zkoušku a Závěrečnou bakalářskou zkoušku z hudební výchovy.Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
I. Pedagogická tvořivost (hodnocení hudební pohádky - rozhovor nad zpracovaným
seminárním úkolem)
Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí jednotlivé součásti estetickévýchovy. Využije např. přímé řeči, obsah zvýraznit nakresleným obrázkem, vyrobenou učební pomůckou. Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetickýprožitek z literární, z výtvarné a z hudební výchovy.Budou zachována ti hlediska:
- psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky)
- estetické (kvalita uměleckého projevu)
- výchovné (morálně-etický obsah sdělení)
II. Originalita (výstavba hudebněvýchovné hodiny - hodnocení 5 vzorových příprav
rozhovor nad zpracovaným seminárním úkolem)
III. Vědomosti o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv
dětí v předškolním věku a jejich využití v hudebně didaktické praxi
1. Některé koncepce osobnosti (metodologický přístup k utváření psychiky dítě předškolního
předškolního věku, základní znaky jeho psychiky)
2. Rozdělení a charakteristika hudebních schopností.
3. Hudebně sluchové schopnosti (citlivost pro hlasitost, pro barvu tónu, pro výšku tónu)
4. Auditivně motorické hudební schopnosti
5. Rytmické cítění (citlivost pro metrickou pulsaci, pro tempo, pro rytmické časové členění tónů,
vnímání hudby v její rytmicko tonální jednotě, charakteristika rozvoje rytmického cítění)
6. Tonální cítění (citlivost pro rozlišování mimotonálních tónů, citlivost pro zakončení a
nezakončení melodie na tónice).
7. Emocionální reakce na hudbu.
8. Hudební paměť.
9. Hudební představivost.
10. Hudebně tvořivé schopnosti (vymezení pojmu dětská hudební tvořivost, psychologické
předpoklady hudebně tvořivých činností)
11. Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace (prenatální , novorozenecké, kojenecké období,
období mladšího,staršího batolete, období předškolní od 3 do 6 let, období od 6 do 10 let)
12. Komplexní výchova dětí předškolního a mladšího školního věku
13. Podněty ke zkvalitnění hudební výchovy v rodině, ve školních zařízeních a společnosti
14. Hudební výchova dětí v dnešních rodinách.
15. Metodika měření hudebních schopností a její význam pro pedagogickou praxi
16. Integrace esteticko výchovných činností a její význam
17. Didaktické zásady v hudebním vyučování (tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost
a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost) a příklady na jejich
uplatňování v praxi)
18. Vyučovací metody a diferenciace žáků v HV
19. Vzájemná integrace hudebních činností a prolínání hudebních činností s ostatními
esteticko výchovnými činnostmi na příkladech (prohlubování emocionálních reakcí
v esteticko výchovných činnostech)
IV. Důkladná znalost zpěvníků a metodických příruček pro (rozhovor)
V. Didaktika pěvecké činnosti (intonace a pěvecká činnost v teorii a praxi )
1.Kodalyova intonační metoda, naše metody, praktické intonační postupy v dur a v moll,
esteticko výchovná práce s lidovou a umělou písní v didaktických hrách
Poznámka:
K této problematice si student prakticky připraví 5 lidových a 5 umělých písní a zazpívá je se zřetelem ke správnému vokálnímu projevu. Písně zároveň doprovodí hrou na klavír.Tvořivě domyslí uplatňování těchto dovedností v hudebněvýchovné praxi.
2. Intonace (přehled intonačních metod, dovednost fonogestiky, nástin intonačního postupu u dětí v
MŠ a 1. st. ZŠ)
Poznámka:
Ke zkoušce budou studenti umět zpívat opěrné písně na volně nastupující stupně tóniny a na intervalové vzdálenosti. Zkouška prověří dovednost fonogestiky a solmizačního zpěvu kterékoliv písně.
VI. Didaktika instrumentální činnosti (klavír)
1. Hra na klavír a její didaktické využití
2. Pět lidových písní pro MŠ
3. Pět umělých písní
4. Pět písní k hudebně pohybovému projevu
5. Modely přípravných a průpravných cvičení v durových transpozicích
VII. Didaktika instrumentálních činností (další nástroje)
1. Hra na sopránovou zobcovou flétnu a její didaktické využit (5 písní)
2. Hra na melodický nástroj z Orffova hudebního instrumentáře (5 písní nebo skladeb,
důkladná znalost 1.dílu České Orffovy školy)
VIII. Didaktika hudebně pohybové výchovy
Práce s nejmenšími - elementární taneční pohyb s rytmickou deklamací
Rozvíjení hudebně sluchových schopností pohybovou průpravou
Pohybová průprava
Základní pohybové prvky v prostoru
Hra na tělo
Rytmus - pohybové vyjadřování taktů, rytmu, metra
Reakce na změny tempa: Pomalu - rychle
Reakce na změny dynamiky: Zesilování, zeslabování
Citlivost pro hudební formy
Orientace v prostoru
Zapojování pohybu ke zpěvu písní
Pohyby podle hudby
Dramatizace písní
Hry se zpěvy, lidové taneční hry, dětské tance
Současné taneční hry
Poznámka:
Teoretické vědomsoti budou umět studenti aplikovat v praxi. Budou umět zahrát na klavír improvizace nebo převzaté skladby do pochodu, poklusu, do poskoku, ke krokovým pohybům, na změny tempa, barvy a dynamiky.
IX. Didaktika hudebně poslechových činností
1. Hudebně poslechové činnosti (vnímání hudebně výrazových a formotvorných prostředků,
úkoly poslechových činností v MŠ
2. Metodický postup při předvádění hudebního díla, prostudovat si některé metodické
náměty v metodikách pro MŠ (písemná příprava, hudba doprovázená slovem - např. Ilja
Hurník: Příběh jedné kapely nebo melodramy, skladby s programním námětem,neprogramní
skladby, motivace, předvedení skladby, vyprávění o skladbě spojené s analýzou, opětovné
přehrání - syntéza).
3. Integrace poslechu hudby s ostatními hudebními a uměleckými aktivitami)
Poznámka:
Student si připraví dle vlastního výběru 3 přednesové skladby. Bude je umět hrát na klavír a zároveň si rozmyslí jejich uplatnění v hodině Hv. Bude je umět rozebrat z hledisek: analýza strukturální (kterých výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), analýza genetická (inspirační zdroje skladby, osoba skladatele, doba), obsahový (sémantický rozbor- tzn. proniknutí do hudební symboliky), rozbor společenské hodnoty skladby (etická výchovná hodnota).
Zkouška z didaktiky HV pro prohloubenou hudební specializaci
Zkouška z didaktiky hudební výchovy je chápána jako nejpodstatnější, souborné prověření nabytých vědomostí a dovedností v průběhu celého studia.
Hodnocení zkoušky:
Žádná uvedená oblast nesmí mít menší počet bodů než 5. Maximálně je možné v každé oblasti získat 10 bodů. Celkem je možné obdržet 90 bodů.
Výborně 90 - 83 bodů.
Velmi dobře 82 - 70 bodů.
Dobře 69 -45 bodů.
Nevyhověl méně než 45 bodů
Otázky ke státním zkouškám
1.Instrumentální činnosti - dětské hudební nástroje. Didaktické zásady - zásada tvořivé
aktivity. Rytmické cítění.
2.Instrumentální činnosti - metodika práce s dětskými hudebními nástroji. Didaktické zásady
- zásada vědeckosti vyučování a výchovy. Hudební vývoj dítěte do 3 let.
3.Instrumentální činnosti - Česká Orffova škola- obsah. Didaktické zásady - zásada
soustavnosti a posloupnosti. Rozdělení hudebních schopností.
4. Didaktické zásady - zásada názornosti. Pěvecká činnost (význam zpěvu, varianty
pěveckých činností, dětský hlas, návyky,pěvecké činnosti v ontogenetickém vývoji,
tonální cítění.
5. Pěvecká činnost - zapojení pěveckých činností do ostatních hudebních a esteticko
výchovných činností. Vokální intonace- modely.. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové
schopnosti.
6. Pěvecká činnost - motivace, nácvik, příprava učitelky, hlediska pro výběr písní, jak má
umět učitelka hrát na hudební nástroj. Hudební představivost.
7.Poslechové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností. Rozvoj hudebních
schopností od tří do šesti let.
8. Hudebně pohybové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností
9. Hudební profil dítěte při vstupu do 1. ročníku ZŠ (metodika práce v 1. ročníku ZŠ). Rozvoj
hudební představivosti při nácviku písní.
10. Základní rysy současného pojetí hudební výchovy a modernizační trendy předškolní
hudební výchovy v jednotlivých hudebních disciplinách. Rozdělení didaktických zásad.
I. Pedagogická tvořivost (hodnocení hudební pohádky - rozhovor nad zpracovaným seminárním úkolem)Studenti předloží pro děti v předškolním věku poutavý příběh nebo pohádku, ve které se propojí jednotlivé součásti estetickévýchovy. Využije např. přímé řeči, obsah zvýraznit nakresleným obrázkem, vyrobenou učební pomůckou. Emocionální prožitek obsahu pohádky nebo příběhu prohloubí vlastní písní, která se váže k obsahu. Tak se prohloubí estetickýprožitek z literární, z výtvarné a z hudební výchovy.Budou zachována ti hlediska:- psychologické (přiměřenost znakům dětské psychiky)- estetické (kvalita uměleckého projevu)- výchovné (morálně-etický obsah sdělení) II. Originalita (výstavba hudebněvýchovné hodiny - hodnocení 5 vzorových příprav rozhovor nad zpracovaným seminárním úkolem) III. Vědomosti o psychologických, sociologických a hudebně pedagogických otázkách Hv dětí v předškolním věku a jejich využití v hudebně didaktické praxi 1. Některé koncepce osobnosti (metodologický přístup k utváření psychiky dítě předškolního předškolního věku, základní znaky jeho psychiky) 2. Rozdělení a charakteristika hudebních schopností. 3. Hudebně sluchové schopnosti (citlivost pro hlasitost, pro barvu tónu, pro výšku tónu) 4. Auditivně motorické hudební schopnosti 5. Rytmické cítění (citlivost pro metrickou pulsaci, pro tempo, pro rytmické časové členění tónů, vnímání hudby v její rytmicko tonální jednotě, charakteristika rozvoje rytmického cítění) 6. Tonální cítění (citlivost pro rozlišování mimotonálních tónů, citlivost pro zakončení a nezakončení melodie na tónice). 7. Emocionální reakce na hudbu. 8. Hudební paměť. 9. Hudební představivost.10. Hudebně tvořivé schopnosti (vymezení pojmu dětská hudební tvořivost, psychologické předpoklady hudebně tvořivých činností)11. Hudební vývoj dítěte a jeho periodizace (prenatální , novorozenecké, kojenecké období, období mladšího,staršího batolete, období předškolní od 3 do 6 let, období od 6 do 10 let)12. Komplexní výchova dětí předškolního a mladšího školního věku13. Podněty ke zkvalitnění hudební výchovy v rodině, ve školních zařízeních a společnosti14. Hudební výchova dětí v dnešních rodinách.15. Metodika měření hudebních schopností a její význam pro pedagogickou praxi16. Integrace esteticko výchovných činností a její význam17. Didaktické zásady v hudebním vyučování (tvořivá aktivita a uvědomělost, soustavnost a posloupnost, přiměřenost, názornost, spojení teorie a praxe, trvalost) a příklady na jejich uplatňování v praxi)18. Vyučovací metody a diferenciace žáků v HV19. Vzájemná integrace hudebních činností a prolínání hudebních činností s ostatními esteticko výchovnými činnostmi na příkladech (prohlubování emocionálních reakcí v esteticko výchovných činnostech) IV. Důkladná znalost zpěvníků a metodických příruček pro (rozhovor) V. Didaktika pěvecké činnosti (intonace a pěvecká činnost v teorii a praxi ) 1.Kodalyova intonační metoda, naše metody, praktické intonační postupy v dur a v moll, esteticko výchovná práce s lidovou a umělou písní v didaktických hráchPoznámka:K této problematice si student prakticky připraví 5 lidových a 5 umělých písní a zazpívá je se zřetelem ke správnému vokálnímu projevu. Písně zároveň doprovodí hrou na klavír.Tvořivě domyslí uplatňování těchto dovedností v hudebněvýchovné praxi. 2. Intonace (přehled intonačních metod, dovednost fonogestiky, nástin intonačního postupu u dětí v MŠ a 1. st. ZŠ)Poznámka:Ke zkoušce budou studenti umět zpívat opěrné písně na volně nastupující stupně tóniny a na intervalové vzdálenosti. Zkouška prověří dovednost fonogestiky a solmizačního zpěvu kterékoliv písně. VI. Didaktika instrumentální činnosti (klavír)1. Hra na klavír a její didaktické využití 2. Pět lidových písní pro MŠ 3. Pět umělých písní 4. Pět písní k hudebně pohybovému projevu5. Modely přípravných a průpravných cvičení v durových transpozicích VII. Didaktika instrumentálních činností (další nástroje) 1. Hra na sopránovou zobcovou flétnu a její didaktické využit (5 písní) 2. Hra na melodický nástroj z Orffova hudebního instrumentáře (5 písní nebo skladeb, důkladná znalost 1.dílu České Orffovy školy) VIII. Didaktika hudebně pohybové výchovy Práce s nejmenšími - elementární taneční pohyb s rytmickou deklamacíRozvíjení hudebně sluchových schopností pohybovou průpravouPohybová průpravaZákladní pohybové prvky v prostoruHra na těloRytmus - pohybové vyjadřování taktů, rytmu, metraReakce na změny tempa: Pomalu - rychle Reakce na změny dynamiky: Zesilování, zeslabováníCitlivost pro hudební formyOrientace v prostoruZapojování pohybu ke zpěvu písníPohyby podle hudbyDramatizace písníHry se zpěvy, lidové taneční hry, dětské tanceSoučasné taneční hry Poznámka:Teoretické vědomsoti budou umět studenti aplikovat v praxi. Budou umět zahrát na klavír improvizace nebo převzaté skladby do pochodu, poklusu, do poskoku, ke krokovým pohybům, na změny tempa, barvy a dynamiky. IX. Didaktika hudebně poslechových činností 1. Hudebně poslechové činnosti (vnímání hudebně výrazových a formotvorných prostředků, úkoly poslechových činností v MŠ2. Metodický postup při předvádění hudebního díla, prostudovat si některé metodické náměty v metodikách pro MŠ (písemná příprava, hudba doprovázená slovem - např. Ilja Hurník: Příběh jedné kapely nebo melodramy, skladby s programním námětem,neprogramní skladby, motivace, předvedení skladby, vyprávění o skladbě spojené s analýzou, opětovné přehrání - syntéza).3. Integrace poslechu hudby s ostatními hudebními a uměleckými aktivitami) Poznámka:Student si připraví dle vlastního výběru 3 přednesové skladby. Bude je umět hrát na klavír a zároveň si rozmyslí jejich uplatnění v hodině Hv. Bude je umět rozebrat z hledisek: analýza strukturální (kterých výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), analýza genetická (inspirační zdroje skladby, osoba skladatele, doba), obsahový (sémantický rozbor- tzn. proniknutí do hudební symboliky), rozbor společenské hodnoty skladby (etická výchovná hodnota). Zkouška z didaktiky HV pro prohloubenou hudební specializaci Zkouška z didaktiky hudební výchovy je chápána jako nejpodstatnější, souborné prověření nabytých vědomostí a dovedností v průběhu celého studia. Hodnocení zkoušky:Žádná uvedená oblast nesmí mít menší počet bodů než 5. Maximálně je možné v každé oblasti získat 10 bodů. Celkem je možné obdržet 90 bodů. Výborně 90 - 83 bodů.Velmi dobře 82 - 70 bodů.Dobře 69 -45 bodů.Nevyhověl méně než 45 bodů Otázky ke státním zkouškám 1.Instrumentální činnosti - dětské hudební nástroje. Didaktické zásady - zásada tvořivé aktivity. Rytmické cítění.2.Instrumentální činnosti - metodika práce s dětskými hudebními nástroji. Didaktické zásady - zásada vědeckosti vyučování a výchovy. Hudební vývoj dítěte do 3 let.3.Instrumentální činnosti - Česká Orffova škola- obsah. Didaktické zásady - zásada soustavnosti a posloupnosti. Rozdělení hudebních schopností.4. Didaktické zásady - zásada názornosti. Pěvecká činnost (význam zpěvu, varianty pěveckých činností, dětský hlas, návyky,pěvecké činnosti v ontogenetickém vývoji, tonální cítění.5. Pěvecká činnost - zapojení pěveckých činností do ostatních hudebních a esteticko výchovných činností. Vokální intonace- modely.. Péče o dětský hlas. Hudebně sluchové schopnosti.6. Pěvecká činnost - motivace, nácvik, příprava učitelky, hlediska pro výběr písní, jak má umět učitelka hrát na hudební nástroj. Hudební představivost.7.Poslechové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností. Rozvoj hudebních schopností od tří do šesti let.8. Hudebně pohybové činnosti v MŠ v rozvoji základních hudebních schopností9. Hudební profil dítěte při vstupu do 1. ročníku ZŠ (metodika práce v 1. ročníku ZŠ). Rozvoj hudební představivosti při nácviku písní.10. Základní rysy současného pojetí hudební výchovy a modernizační trendy předškolní hudební výchovy v jednotlivých hudebních disciplinách. Rozdělení didaktických zásad. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|