|
|
|
||
Cílem výuky je podat ucelený přehled o alternativních pedagogických směrech, které ovlivňují současnou pedagogickou praxi, klasických (Montessori, Waldorfská pedagogika, Jenský plán, pragmatická pedagogika, Daltonský plán, české reformní směry počátku 20. století), vzniklých v obnovené demokracii po roce 1990 a na počátku 21. století (Začít spolu, Kurikulum podpory zdraví, Reggio Emilia) i aktuálně se vyvíjejících (komunitní školy, lesní školy, svobodné školy…). O jejich vzniku, filozofii, principech. Alternativní směry v předškolním vzdělávání. Vymezení pojmu alternativa na všech rovinách, vývoj pozice alternativních škol a jejich význam v celkové výchovně vzdělávací koncepci.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
|
|
||
Prezentace vybraného alternativního pedagogického směru – jeho hlavních charakteristik, zásad, pojetí dítěte, úloha pedagoga, specifika organizace výchovně vzdělávacího procesu. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
|
|
||
Gardošová,J. a kol.: Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, Portál, Praha, 2003 Havlínová,M., Vencálková,E.,Havlová,J.,Lacinová,I.,Petrasová,N.,Šprachtová,L. aj.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Portál,Praha, 2000 Kasper,T., Kasperová,D.: Dějiny pedagogiky, Grada Publishing, a.s., Praha, 2008 Montessori,M: Tajuplné dětství, nakladatelství světových pedagogických směrů, Praha, 1998 Průcha J., Koťátková,S.: Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. Průcha,J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Portál, Praha, 2001 Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti, Marek Zeman, Brno, 1994 Rýdl,K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999 Rýdl,K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu, ISV, Praha, 2001 Václavík, V.: Cesta ke svobodné škole, Gaudeamus, Hradec Králové, 1995 Váňová,R., Nejedlá,D.: Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR (30. léta 20. století), Pedagogická fakulta UK, Praha, 1995 Wenke,H., Rohrner,R.: Ať žije škola! Paido, Brno, 2000 Rohner,R.,Wenke,H.: Daltonské vyučování. Stále živá inspirace, Paido, Brno, 2002 Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (19.09.2018)
|