|
|
|
||
Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývojovým proměnám. Komparace řešení u nás a ve světě. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace. Vzdělávací programy a kurikula. Individualizace vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje.
Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
|
|
||
Cíl kurzu : na základě rozboru a reflexe aktuálních otázek teorie a praxe předškolní výchovy a vzdělávání seznámit se specifikou předškolní pedagogiky Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
|
|
||
Základní literatura ´Bruceová, T. Předškolní výchova. Praha: Portál 1996.
´Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál 2009.
´Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2003.
´Opravilová, E,. Gebhartová, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2011.
´Opravilová,E., Kropáčková, J., Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: PedF 2007.
´Opravilová,E., Uhlířová,J., Předškolní výchova v zrcadle pramenů. Praha: PedF 2010.
´Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP 2004.
Další doporučená literatura
´Bělinová, L. a kol. Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: SPN 1986.
´Erikson, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002.
´Jarníková, I. (Eds) výchovný program mateřských škol: Přehled výchovných prostředků a jak jich využívati ve výchově malých dětí. Praha, 1927.
´Komenský, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Academia, 2007.
´Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
´Krejčová, V. Kargerová, J. Syslová, Z. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál 2015.
´Pupala, B., Kaščák, O. Neposedné predškolské kurikulum. Od komapratívnejs analýzy k učiteĺským emóciám. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014.
´Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál 2014.
´ Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2016)
|
|
||
přednáška, samostatné studium, zpracování písemného elaborátu Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
|
|
||
Podmínky pro udělení zápočtu 1.seminární práce 2.záznam o pozorování edukačního prostředí, 3.aktivní komunikace a kooperace
Náměty na seminární práce Dítě v proměnách času (reflexe na základě literatury) Hnutí za novou výchovu (reflexe původních pramenů) Postavení dítěte v současném světě (úvaha) Předškolní výchova v zahraničí (využití vlastní zkušenosti) Předškolní dítě v ohrožení (případová studie na základě vlastního pozorování) Děti a umění (úvaha nad RVP PV) Obraz předškolního dítěte ve výtvarném umění (literatuře) (rozbor) Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
|
|
||
Témata Proměny obrazu dětství Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky Dítě v současném světě Geneze cílů (od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělání) Tradiční a nové modely předškolní výchovy (Reggio pedagigika, Situationseinsatz) Strategie vzdělávacích programů a kurikulum. Poslední úprava: OPRAVILO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
|