|
|
|
||
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení a vzdělávacích, zejména školských institucí a školské politiky v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit se je používat.
Obsah:
Výchova v období antiky, středověku, renesance, osvícenství, 19. a 20. století. V rámci toho sledováno: Vývoj pedagogického myšlení a vývoj pedagogiky jako vědního oboru, vývoj institucionalizace výchovy a vzdělání, vývoj vztahů církve a státu v otázkách výchovy a vzdělání, proces demokratizace vzdělání, dítě a žák ve vývoji pedagogické teorie a praxe, proces konstituování učitelské profese a vývoj učitelského vzdělání. Zvláštní pozornost je věnována pedagogickému myšlení Komenského, pedagogice J. F. Herbarta a herbartismu, reformní pedagogice.
Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|
|
||
ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky. Praha : UK. 1991. CACH, J A KOL. Výchova a vzdělání v českých zemích. Díl I-III. Praha : SPN a UK. 1988-1996. SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha : SPN. 1966. VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : PedF UK. 1997. Edice Z dějin pedagogiky. Poslední úprava: Nováková Daniela, PhDr., Ph.D. (06.06.2006)
|