V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Těžiště seminářů je v kultivaci čtenářství a v práci s básnickým i prozaickým textem. Podněcuje vnímavý a přemýšlivý přístup k literárnímu dílu v jeho významovém bohatství a tvarové složitosti, snaží se odbourat strach z textu a přežívající středoškolské stereotypy.
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.12.2006)
|
|
||
Brukner J.- Filip J. Poetický slovní. Praha: MF, 1997. Haman, A.. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: Mladá fronta, 1997. Henckmann, W. - Lotter, K. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995 Hrabák, J. Poetika. Praha: Čs. spisovatel, 1987. Kapitoly z teorie literárního díla, ed. M. Kubínová. Praha: ÚČL, 1993. Opelík, J. a kol. Jak číst poezii. Praha: ČS, 1969. Peterka, J. Studijní texty k úvodu do literatury. Praha: PedF UK 1998. Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PedF UK, 2001. Petrů, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico, 2000. Úvod do literární vědy. Praha: Hermann a synové, 1999. Vlašín, Š. Slovník literární teorie. Praha: Čs. spisovatel, 1984.
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.12.2006)
|
|
||
Rámcové požadavky ke zkoušce Cílem je vytvoření teoretického základu (terminologie, poetika) potřebného pro systematické poznávání literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (literatura umělecká a populární; próza, poezie, drama; folklorní slovesnost, literární fantastika, literatura faktu, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro informovanou a smysluplnou komunikaci o literárních textech. Uchazeči by měli zejména prokázat schopnost pracovat s klíčovými pojmy (doložit je příkladem z četby nebo vlastní kreací), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. Součástí zkoušky je písemný test. Ke zkoušce se předkládá seznam šesti literárních děl různého typu (ne jednotlivých povídek či básní) za účelem jejich souhrnné charakteristiky a teoreticky poučené reflexe.
Témata, pojmy, problémy 1. Pojem literární slovesnosti, texty literární a neliterární, třídění literatury 2. Historický vývoj literární komunikace 3. Literatura umělecká a populární, žánry populární literatury 4. Literatura národní a světová 5. Funkce literatury (estetická, formativní, kognitivní), jejich konkurence 6. Literární dílo, titul, textová geneze díla, intertextovost 7. Autor; typy tvůrčích osobností, implicitní autor (autorský subjekt), způsoby sebevyjádření, lyrický subjekt, jméno autora, naivní biografismus 8. Čtenář; literární gramotnost, literární kód, akt čtení, faktory ovlivňující četbu; čtenář předpokládaný (adresát), fikční adresát, osobní záznamy z četby 9. Jazyk; jazyková imaginace, specifičnost literárního jazyka, konkurenční množiny výrazových prostředků; grafické ztvárnění jazykového projevu, rovina zvuková, lexikální, syntaktická, stylová 10. Kompozice 11. Básnický obraz, obrazné konstrukce 12. Verš a rytmus, volný verš, rým a strofa 13. Téma a motiv, smysl díla 14. Postava 15. Příběh/ děj 15.1. Narace, vypravěč 16. Časoprostor 17. Druhy a žánry; lyrika, epika, drama; próza, poezie 17.1. Epos, román, povídka, novela, sonet 17.2. Hlavní dramatické žánry, dialog a monolog 18. Folklorní slovesnost 18.1. Pohádka, pověst, přísloví, balada 19. Literatura pro děti a mládež, autorská pohádka 20. Literatura faktu 21. Literární fantastika 22. Literární komika 23. Hodnocení a hodnota 24. Interpretace
Poslední úprava: Klumparová Štěpánka, Mgr., Ph.D. (07.12.2006)
|