|
|
|
||
Interpretace základních děl české literatury II.
Anotace pro všechny vyučující:
Obsahem kurzu je rozbor vypsaných děl z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Práce v seminářích bude organizována jednotně, a to následujícím způsobem: každý seminář se skládá ze tří modelových částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty/prezentace. Každý student v semináři je však povinen přečíst všechny zadané tituly a účastnit se aktivně diskuse.
1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext.
2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem.
3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a interpretace/kritika ze současných pozic. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul součástí kánonu české literatury i to, zda je dílem čtenářsky živým - je zde tedy i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu.
Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut. Každý z referátů je zadáván různým studentům, v případě komplikovanějších textů, u nichž se předpokládá větší objem práce např. s dobovými kontexty či kontexty ohlasu, může být referát zadán dvěma studentům, kteří jsou současně vyzváni k týmové práci. Studenti, kteří nebudou mít zadán hlavní referát, zpracují dva referáty kontextové. Student, který zpracovává referát o autorovi, zvolí jako druhý referát ohlasový. Studenti si předem promyslí, jaké referáty hodlají zpracovávat. Na prvním semináři proběhne rozdělení úkolů podle výše popsaného klíče.
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (12.02.2019)
|
|
||
Jedním z dílčích cílů semináře je naučit studenty všestranné kritice pramenné literatury, proto vyučující těchto seminářů doporučují - jakožto základní pramen - pouze akademické lexikografické příručky, jež však obsahují široký záběr sekundární literatury:
1. Lexikon české literatury A-Z (I.-IV.; 1985 - 2008): Osobnosti, díla, instituce (aut. Vladimír Forst, Jiří Opelík, Luboš Merhaut); vyd. Academia 2. internetový slovník: Slovník české literatury po r. 1945 dostupný na: http://www.slovnikceskeliteratury.cz/ 3. Dějiny české literatury 1945-1989 (Pavel Janoušek a kol.); vyd. Academia, Praha 2007-2008 4. Český literární samizdat 1949-1989 (Michal Přibáň a kol.); vyd. Academia, Praha 2018 5. Česká literární nakladatelství 1949-1989 (Michal Přibáň a kol.); vyd. Academia, Praha 2014 __________________________________________________________________________________________________________________ LITERATURA K PROBLEMATICE KÁNONU: Bloom Harold: Kánon západní literatury. Knihy, které prošly zkouškou věků, Praha: Prostor 2002
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Tituly pro seminář Věry Brožové, LS 2019: Program semináře Lukáše Neumanna: Brousek, Antonín: Podivuhodní kouzelníci: Čítanka českého stalinismu v řeči vázané z let 1945-55 (1987); Jan Zahradníček: Znamení moci (1951) Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí (1954-1957) Josef Škvorecký: Zbabělci (1958) František Hrubín: Romance pro křídlovku (1962) Vladimír Holan: Bolest (1965), Příběhy (1963) Milan Kundera: Žert (1967) Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol (1967) Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále (1971) Ivan M. Jirous: Magorovy labutí písně (1985)
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (21.03.2019)
|
|
||
Podmínky pro semináře Podmínkou k udělení zápočtu je vypracování zadaných referátů/prezentací a jejich předvedení a obhájení v seminární diskusi. Ve vážných případech je možné odevzdat práci pouze v písemné podobě. Pokud její text nesplní požadavky uvedené v anotaci předmětu, vyučující bude požadovat jeho dopracování či doplnění, nejvýše však v dalších dvou písemných pokusech. Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (13.05.2019)
|