Cíl výuky:
Úvod do didaktiky výtvarné výchovy na VO ZUŠ.
Poslední úprava: Bakaiová Dagmar (16.02.2006)
Literatura
Základní studijní literatura:
F. Koukolík: Kniha o Evě a Adamovi, Makropulos, Praha, 1997
H. Read: Výchova uměním. Odeon, Praha 1967
J. Uždil: Mezi uměním a výchovou, SPN, Praha 1988
volitelná populárně naučná přírodovědná publikace podle vlastního výběru, např. C. Sagan: Stíny zapomenutých předků, Eminent, Praha 1999, C. Sagan: Kosmos, Eminent, Praha 1996, G. Fraser, E. Lillestol, I. Sellevag: Hledání nekonečna, Columbus, Praha 1996, B. Záruba, Z. Burian: Otisky času, Aventinum, Praha 1997, F. Koukolík: Kniha o Evě a Adamovi, Makropulos, Praha, 1997 a mnohé další.
Poslední úprava: Bakaiová Dagmar (16.02.2006)
Sylabus
OBSAH
Klíčová slova:
Osobnost učitele a žáka - tolerance - respekt k projevům dítěte - pluralita metod.
Etapy výtvarného vývoje dítěte - výtvarně projevový typ.
Metody mostu: Výtvarná výpově - setkávání se skutečností - poznávání výtvarného řádu - práce s uměleckým dílem.
Teorie:
Výtvarné vnímání, myšlení a vyjadřování - Výtvarné vnímání: Vnímání a reagování na podněty, smyslové vjemy, výtvarné kvality. Výtvarné myšlení: Zaměřenost na výtvarné hodnoty (linie, barvy, tvary), vizuální znaky, výtvarné myšlení, schopnost zacházet s výtvarnými hodnotami, uplatnění postupů, materiálů a nástrojů, reakce na vlastní nedostatky. Výtvarné vyjadřování: Rozmanitost výtvarného vyjádření a její projevy, rozmanitost v tvorbě druhých, vzájemná tolerance a porozumění.
Výtvarná výchova se představuje - Výtvarné vzdělávání: Výtvarná kultura, výtvarný jazyk, výrazové prostředky, vyjadřovací prostředky, výtvarné dovednosti, role výtvarné myšlení. Výchovné působení: Setkávání se se sebou samým, otevřenost a vcítění se, pozorování a přemýšlení, utváření postojů s širším společenským dosahem.
Role učitele - osobnost učitele (jeho role ve vých. vzd. procesu, vztah k žákům, jeho odbornost) a výchovně vzdělávací priority (vztak učitele a žáka, vztahy mezi dětmi, kultivace senzibility, rozvoj individuálních vztahů ke světu, aktivizace tvořivosti, seznamování s výtvarnými postupy). Výchovná priorita: Harmonie mezi poznáváním, citovým životem a schopností rozeznávat dobro a zlo.
Proces vývoje výtvarného projevu mezi dětstvím a dospíváním a jeho zvláštnosti, dané věkem žáků - od čmáranice ke grafickému schematu, tzv. krize dětského výtvarného projevu a její vyústění. Zvláštnosti dětského výtvarného projevu.
Výtvarně projevové typy žáků - extravertní, introvertní, dekorativní, smíšený; jemnější dělení uvnitř výtvarných typů.
Příčiny a důsledky tzv. krize výtvarného projevu - Situace zájmové výtvarné výchovy v 2. polovině dvacátého století, polemika nad dovednostním pojetím výtvarné výuky ve VO LŠU.
Současné tendence ve VO ZUŠ - Nové prvky v nazírání na výchovu: Uvolněný kontakt s žáky, tolerantní a ohleduplné postoje všech vůči všem, hodnocení výtvarného projevu, stimulace objevného pohledu na svět, vytváření postojů a individuálních vztahů ke světu, společné výtvarné aktivity. Metody a formy výtvarně výchovné práce: Zájem o výchovně vzdělávací procesy, problémové vyučování, rozšíření výtvarné tematiky, tvořivé hledačství, uplatnění vyjadřovacích prostředků, zužování rozsahu učiva.
Metody mostu - Cesty k výtvarné výpovědi - výtvarný prožitek, sebereflexe žáka, impulsy pro výtvarnou výpově, intuitivní a racionální cesta, metody zcitlivování žáků.
Metody mostu - Setkávání se skutečností - prostředky akční tvorby, vytváření sbírek, volný přepis reality, přepis a další výtvarný problém, analyza skutečnosti, studijní postupy.
Metody mostu - Poznávání výtvarného řádu - výtvarné hry s materiálem a nástrojem, etudy s linkou, barvou a tvarem, návrhové postupy, realizace v materiálu.
Metody mostu - Práce s uměleckým dílem - tradiční práce s výtvarným dílem (besedy, návštěvy výstav, sbírání reprodukcí atd.), analyza díla (význam kompozice - linie, barva, tvar, plochy formátu, uspořádání prvků), výtvarné animace.
Praxe:
Seznamování se základním obrazovým materiálem.
Požadavky k zápočtu:
Pravidelná docházka do výuky (dvě absence bez omluvy).
Orientace v problematice, schopnost vyhledávat souvislosti.
Variace na dané téma - drobné texty (domácí práce).