Filozofická, antropologická a sociologická východiska. Místo tělesné kultury v životě jedince i společnosti v dějinách i v současnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Pohybové schopnosti, jejich rozvoj a diagnostika. Tělesná výchova její funkce, cíle a systém. Sport a sportovní trénink. Pohybová rekreace, pohybové režimy. Zdravotní a didaktické aspekty pohybových aktivit. Vše v aplikaci na specifika studia.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Cíl předmětu
Seznámit studenty se systémem poznatků o tělesné kultuře, o jejích východiscích, subsystémech, vnějších i vnitřních souvislostech a se systémem základních pojmů oboru.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Podmínky zakončení předmětu
1. Zpracování a prezentace seminární práce. 2. Vědomostní test.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Literatura
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994. Hogenová,A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: UK PedF, 2012. Hrabinec,J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění - výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003, str. 56-62. Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum , 2000. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ASPV, 1995.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Sylabus
Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele MŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj vybraných didaktických systémů TV ve starověku, středověku a novověku. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Ontogeneze motoriky v předškolním a mladším školním věku. Hypokineze a její důsledky. Zdravotně orientovaná zdatnost. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Motorické schoopnosti a dovednosti a jejich testování. Tělesná výchova, sport a pohybová rekreace a jejich funkce. Pohybová rekreace dětí. Tělesná kultura, životní styl a kvalita života. Tělesná výkonnost a problematika sportu dětí předškolního a mladšího školního věku. Kinantropologie jako vědní obor. Zápočtové požadavky - účast na přednáškách, volba a zpracování problému z oblasti tělesné kultury dle vlastní schválené volby, s vazbou na příslušný věkový stupeň, test ze znalosti základních pojmů a jejich souvislostí.
Poslední úprava: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)