|
|
|
||
Cílem kurzu, který je ukončen klasifikovaným zápočtem, je seznámení budoucích učitelem mateřských škol se základními poznatky o psychologické diagnostice. V první fázi se jedná o obecné principy diagnostiky (předmět, požadavky na diagnostické metody). Dále je to obeznámení s jednotlivými diagnostickými metodami a průběhem vyšetření dítěte v raných vývojových stadiích (batole - mladší školní věk).
Pozornost bude věnována možným přenosům pro rozvoj diagnostických dovedností - pozorování dítěte, rozhovor s rodiči v prostředí mateřské školy.
Završením jsou nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice a intervenci (např. adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři).
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Studijní literatura: Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998. Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993. Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996. Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002. Hrabal, V.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002. Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991, Grada 1997 Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995. Švancarová, D., Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001. Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980 Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na dg. metody (validita, reliabilita, objektivita), princip standardizace. Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice. Psychodiagnostické metody klinické (pozorování, rozhovor, analýza produktů) a testové (testy obecných a speciálních schopností, testy osobnosti - dotazníky, posuzovací škály, projektivní testy). Principy diagnostiky v období kojeneckém, batolecím, předškolním. Oblasti diagnostiky v předškolním věku: vývojová diagnostika, hrubá a jemná motorika, percepční a kognitivní funkce, lateralita, sociální vztahy, školní zralost. Nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice: adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|