PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy psychologické diagnostiky - O07213051
Anglický název: Basics in Psychological Diagnostics
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OB7213307
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: ZPDI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Klinická psychologie
Záměnnost : OB7213307
Je záměnnost pro: OKB7313307, OB7213307
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kurzu, který je ukončen klasifikovaným zápočtem, je seznámení budoucích učitelem mateřských škol se základními poznatky o psychologické diagnostice. V první fázi se jedná o obecné principy diagnostiky (předmět, požadavky na diagnostické metody). Dále je to obeznámení s jednotlivými diagnostickými metodami a průběhem vyšetření dítěte v raných vývojových stadiích (batole - mladší školní věk). Pozornost bude věnována možným přenosům pro rozvoj diagnostických dovedností - pozorování dítěte, rozhovor s rodiči v prostředí mateřské školy. Završením jsou nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice a intervenci (např. adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři).
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Literatura

Studijní literatura:

Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.

Dittrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, H+H 1993.

Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.

Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.

Hrabal, V.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.

Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991, Grada 1997

Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.

Švancarová, D., Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.

Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980

Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Sylabus -

Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na dg. metody (validita, reliabilita, objektivita), princip standardizace.

Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice.

Psychodiagnostické metody klinické (pozorování, rozhovor, analýza produktů) a testové (testy obecných a speciálních schopností, testy osobnosti - dotazníky, posuzovací škály, projektivní testy).

Principy diagnostiky v období kojeneckém, batolecím, předškolním.

Oblasti diagnostiky v předškolním věku: vývojová diagnostika, hrubá a jemná motorika, percepční a kognitivní funkce, lateralita, sociální vztahy, školní zralost.

Nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice: adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK