|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.09.2005)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.11.2005)
Logopedie Škodová, E., Jedlička: Klinická logopedie -odpovídající kapitoly Lechta: Logopedické retetirorium SPN, Bratislava 1990 - odpovídající kapitoly Lechta,V.: Diagnostika narušenéj kom. schopnosti- odpovídající kapitoly Lechta,V.: Terapie narušenéj kom. Schopnosti- odpovídající kapitoly Kutálková?.a kol: Dyslalie, metodika reedukace, Septima Praha 1000 Papcová,J.: Možnosti spolupráce klinické logopedie a čelistní ortopedie, Efeta 2000, č. 3,č.4, 2001 č. 1 Škodová,E.: Zkušenosti s využitím standardního testu ?Hodnocení fonematického sluchu?, Efeta 2001,č.4 Dlouhá, O.: Vývojové poruchy řeči, Unitisk 2003 Mikulajová,M.: Vývinová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči Bratislava 1993 Dvořák: Slovní patlavost Dvořák: Logopedický slovník Hlinková: Metodika výchovy reči u dysfatiků, in Logopaedica III, Bratislava 1999 Kutálková: OVŘ, dysfázie Septima
Surdopedie:
Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Septima, Praha 2002. Janotová, N.: Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996. Janotová, N.: Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Septima, Praha 1996. Janotová, N.: Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996. Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990. Korsunskaja,B.,D.: Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. SPN,Praha 1978. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996. Poul.L.: Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Svoboda,Praha 1992. Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980. Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984. Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984. Svobodová, K.: Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Septima, Praha 1997. Aktuální časopisecká literatura.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (14.09.2005)
Logopedie Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v dětském věku, nejčastější poruchy řeči ( dyslalie, opožděný vývoj řeči, dysfázie, balbuties, tumultus, mutismus), spolupráce s rodinou dítěte s vadou řeči Obsah kurzu: patologie vývoje řeči, výskyt poruch řeči v dětství, přístroje a pomůcky, dyslalie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) opožděný vývoj řeči, dysfázie ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) balbuties ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) tumultus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) mutismus ( vymezení, historie, výskyt, etiologie, klasifikace, symptomy, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie) individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodiči dítěte, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče
Surdopedie Cíl kurzu: Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a mladšího školského věku. Obsah kurzu: Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření. Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení. Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálně-pedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení. Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených. Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina, lexikálně-sémantická rovina, foneticko-fonologická rovina. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených. význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci. Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce. Prstové abecedy: daktylní řeč, historiografie a druhy daktylních systémů dorozumívání, daktylotika, daktylografie, rochesterská metoda, metodika nácviku daktylní komunikace, možnosti jejího využití. Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako forma dorozumívání sluchově postižených. Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace. Metody a metodika vyvozování, identifikace, asociace, fixace a automatizace hlásek českého jazyka u dětí se sluchovým postižením. Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.
|