PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Vedení dětské skupiny - O06313057
Anglický název: Guidance of Children in Group Settings
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: VDĚS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Sociální psychologie
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Anotace kurzu: Šestihodinový blok je rozdělen do tří částí: teoretickou, praktickou, relaxační Teoretická: Příprava skupiny, skupinové cíle, role ve skupině, koheze skupiny, obtížní členové, pravidla ve skupině, nepřípustné chování, vytváření podskupin, fáze vývoje skupiny, průběh skupinového sezení, hledání a řešení problému, role vedoucího, závěrečná fáze. Praktická: představování a rozpoznávání členů skupiny, porozumění komunikaci, výrazu tváře, uvědomění si vlastních postojů, naslouchání druhým, kooperace a rozhodování, sebehodnocení a hodnocení druhých, agrese a prosazování sebe sama, identifikace a vcítění Relaxační: Machačova relaxačně aktivační technika, Schultzův autogenní trénink, relaxace s dechovým cvičením, relaxace s imaginací, hudební relaxace, Mariščukova relaxace pro děti s hyperkinetickým syndromem.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Základní literatura:
BERNDT, T. J. ; LADD, G. W. (1989). Peer relationships in child development. New York : Wiley.

HELUS, Z. (1992) Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum.

HERMOCHOVÁ, S.; VYSKOČILOVÁ, E.; BOSÁK, P. (1994). Hry pro život: sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha : Portál.

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita.

ONDRÁČEK, P. (2001). Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce : podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice : Univerzita Pardubice.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Sylabus -

Cíl kurzu:
Cílem kurzu je představit možnosti práce se skupinami dětí a mládeže různého věku, složení a účelu. Studující se seznámí s teoretickými poznatky o sociálních skupinách obecně a o specifických charakteristikách skupin složených z dětí či z dospívajících, skupin vrstevnických a smíšených, skupin vázaných na prostředí školy atd. Záměrem je porozumět struktuře skupiny a skupinové dynamice a osvojit si základní praktické postupy práce se skupinou. Největší pozornost bude věnována skupinám dětí mladšího a staršího školního věku, které se organizují v návaznosti na školní docházku.

Obsah kurzu:
  • Typy sociálních skupin. Školní třída jako sociální skupina.
  • Struktura sociální skupiny. Pozice v sociální skupině a mechanismy jejich dosahování.
  • Skupinová dynamika.
  • Vedení v sociální skupině, specifika vedení dospělým.
  • Vyrovnávání se s výjimečnými situacemi. Vzdor. Agrese. Šikana.
  • Ustanovování formálního a neformálního řádu skupiny. Možnosti ovlivnění.
  • Nástroje změny struktury sociální skupiny.
  • Organizace skupinové práce. Motivace.
  • Sociální hry, individuální a skupinová relaxační cvičení a další konkrétní postupy práce ve skupině.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK