PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Školní třída jako sociální skupina - O06313052
Anglický název: School Class as a Social Group
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: ŠTSS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Kategorizace předmětu: Psychologie > Sociální psychologie
Prerekvizity : O06313015
Je záměnnost pro: ONPP13039
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Školní třída jako sociální skupina Jedná se o prohloubení znalostí v jedné oblasti sociální psychologie. Pozornost je věnována především charakteristikám vrstevnické skupiny školní třídy. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí poradenské praxi. S diagnostickým využitím sociometrických metod se studenti prakticky seznámí formou provedení a analýzy vlastního sociometrického šetření ve školní třídě. Součástí práce s výsledky šetření je i úvaha o možném využití zjištěných dat pro poradenskou intervenci ve skupině.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura
Studijní literatura:

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické

poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III.

Intervence. Praha, PeF UK

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK

Hrabal, V. (1989): Jaký jsem učitel. Praha, SPN

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU

Musil, J.V. (1999): Speciální psychologie. Olomouc, UP

Musil J.V.: Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc, CTF UP 2003

Řezáč, J. (1998): Sociální psychologie. Brno, Paido

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum

http://klima.pedagogika.cz/

Poslední úprava: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2007)
Sylabus -
Cíl kursu:
Pozornost bude věnována charakteristikám vrstevnické skupiny školní třídy. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí praxi.

Obsah kursu:
1. Definice a třídění skupin. Malá sociální skupina. Utváření skupin.

2. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny, ovlivňující faktory.

3. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině.

4. Diagnostické metody. Diagnostika skupiny.

5. Diagnostika sociálního klimatu.

6. Interpretace diagnostických dat.

7.Možnosti intervence ve skupině.

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK