V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Školní třída jako sociální skupina
Jedná se o prohloubení znalostí v jedné oblasti sociální psychologie. Pozornost je věnována především charakteristikám vrstevnické skupiny školní třídy. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí poradenské praxi. S diagnostickým využitím sociometrických metod se studenti prakticky seznámí formou provedení a analýzy vlastního sociometrického šetření ve školní třídě. Součástí práce s výsledky šetření je i úvaha o možném využití zjištěných dat pro poradenskou intervenci ve skupině.
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Studijní literatura:
Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK Hrabal, V. (1989): Jaký jsem učitel. Praha, SPN Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus. Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU Musil, J.V. (1999): Speciální psychologie. Olomouc, UP Musil J.V.: Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc, CTF UP 2003 Řezáč, J. (1998): Sociální psychologie. Brno, Paido Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum
http://klima.pedagogika.cz/
Poslední úprava: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2007)
|
|
||
Cíl kursu:
Pozornost bude věnována charakteristikám vrstevnické skupiny školní třídy. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí praxi.
Obsah kursu: 1. Definice a třídění skupin. Malá sociální skupina. Utváření skupin. 2. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny, ovlivňující faktory. 3. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině. 4. Diagnostické metody. Diagnostika skupiny. 5. Diagnostika sociálního klimatu. 6. Interpretace diagnostických dat. 7.Možnosti intervence ve skupině.
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|