PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kresebné techniky v poradenské praxi - O06313051
Anglický název: Drawing Techniques in Counselling Practice
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4,Rok5
Staré označení: KTPP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Speciální otázky psychologie
Prerekvizity : O06313028
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kresebné techniky v poradenské praxi Cílem je seznámení s kresebnými technikami používanými v pedagogicko-psychologických poradnách v psychologické diagnostice (vývojová diagnostika, odhad mentální úrovně, osobnostní charakteristiky). Důraz je kladen na osvojení dovedností administrace a interpretace kresebných technik v předškolním a školním věku. Jsou probírány možnosti užití neprojektivních technik. (Kresba postavy, Test hvězd a vln, Jiráskův Test školní zralosti, Test obkreslování Z.Matějčka, Rey-Osterrithova komplexní figura). Posluchači se seznámí i s projektivními přístupy v kresebné diagnostice (Kresba postavy, Test stromu, Test hvězd a vln, Kresba rodiny a začarované rodiny).
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura

Altman, Z.: Test stromu. Praha, PPPP s.r.o. 1997.

Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha, Portál 2001.

Jirásek, Z.: Orientační test školní zralosti. Bratislava, Psychodiagnostika l970.

Kucharská, A. - Šturma, J.: Test hvězd a vln a jeho využití v diagnostice školní zralosti. Praha, PPP hl.m.P. l993.

Kucharská, A. - Šturma, J.: Test hvězd a vln. Sborník příspěvků ze sympozia. Praha, IPPP ČR l997.

Kucharská, A.: Výtvarné projevy dětí I., II. Informatorium 3-8, 2000, VII, č. 8, 9, s.6-8.

Kucharská, A: Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Peda-gogicko-psychologické poradenství II. UK PedF 2002, s. 56 - 93.

Kucharská, A. ? Májová, L.: Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha, UK PedF 2005.

Matějček, Z. - Strnadová, M.: Test obkreslování. Bratislava, Psychodiagnostika l970.

Šturma, J. - Vágnerová, M.: Kresba postavy. Bratislava, Psychodiagnostika l982.

Svoboda, J.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 1991.

Svoboda, J., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001.

Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum 1980.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2007)
Sylabus -

Obsah kurzu:

Vývoj kresby v průběhu ontogeneze, vývoj formálního zpracování i obsahové stránky kresby (tématiky), zájmu o kreslení

Historie užití kresebných technik v psychodiagnostice dětí, dospívajících i dospělých osob

Užití kresby v psychodiagnostice: kresba jako

  • nástroj vývojové diagnostiky (stanovení vývojové úrovně dílčích funkcí - vnímání, senzomotorické koordinace, jemné motoriky,představivosti, paměti)
  • ukazatel vývoje rozumových schopností dítěte
  • test osobnosti (osobnostní charakteristiky)

Neprojektivní kresebné techniky: test kresby lidské postavy, test hvězd a vln, Jiráskův test školní zralosti, zkouška obkreslování předloh, Rey-Osterriethova komplexní figura

Projektivní kresebné techniky (test stromu, test hvězd a vln, kresba rodiny, kresba začarované rodiny) - orientačně.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK