|
|
|
||
Specifické poruchy učení - teorie
Posluchači budou seznámeni s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
|
|
||
Odborná literatura základní KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, 1996, mimořádné číslo ?Psychologické služby škole?. KUCHARSKÁ, A.; SLAVÍKOVÁ, I.; LEPOVÁ, R. Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování. Příloha Sborníku 1994. Praha: IPPP ČR, 1994. MATĚJČEK, Z. Dyslexie ? specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2002. TRAIN, A. Specifické poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 1997. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
Odborná literatura dílčích otázek JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: D + H, 2001. KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha: Dys, 1995. KUCHARSKÁ, A. (ed.). Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha: Portál, 1997, 1998, 1999, 2000. MATĚJČEK, Z. a kol. Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostika, 1987. MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. NOVÁK, J. Dyskalkulie: specifické poruchy počítání. Litomyšl: Augusta, 1997. NOVÁK, J. Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno: Psychodiagnostika, 1997. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál, 2001.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
|
|
||
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky. V úvodu se zaměříme na školní dovednosti v kulturním kontextu, na důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění. Z hlediska historického se zaměříme na vznik a vývoj problematiky specifických poruch učení ve světě a u nás, na vývoj teorií o příčinách a mechanismech při vzniku SPUCH a zmíníme též historii neuropsychologického pohledu na problematiku (Lurija, Bakker). Pozornost bude věnována terminologii, definicím a klinickému obrazu jednotlivých poruch učení a chování (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dyspinxie, dysmuzie, ADD/ADHD), principům diagnostiky a diagnostickým kritériím v rovině psychologické a speciálně pedagogické (zde předpokládáme obsahové provázání s kurzem Diagnostika v psychologickém poradenství). V rovině praktické budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 1. a 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace ? vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH. Završením kurzu bude v současnosti aktuální otázka specifických poruch učení v období adolescence, možnost integrace na SŠ a průběh vzdělávání, včetně maturit u studentů s diagnostikovanými SPUCH. Zmíněny budou též důsledky SPUCH v dospělosti. Kompenzační a reedukační metody a techniky, pomůcky v oblasti parciálních oslabení (percepčně motorických, kognitivních a řečových), reedukace v oblasti školních dovedností (čtení, psaní, počítání) pak bude předmětem navazujícího kurzu Specifické poruchy učení - intervence a terapie . Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
|