PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení - O06313027
Anglický název: Specific learning disabilities - theory
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: SPUČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Speciální otázky psychologie
Je prerekvizitou pro: O06313029, O06313040
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Specifické poruchy učení - teorie Posluchači budou seznámeni s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
Literatura

Odborná literatura základní

KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, 1996, mimořádné číslo ?Psychologické služby škole?.

KUCHARSKÁ, A.; SLAVÍKOVÁ, I.; LEPOVÁ, R. Diagnostická kritéria pro specifické poruchy učení a chování. Příloha Sborníku 1994. Praha: IPPP ČR, 1994.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie ? specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2002.

TRAIN, A. Specifické poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 1997.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.

Odborná literatura dílčích otázek

JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H.; SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: D + H, 2001.

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.

KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1995. Praha: Dys, 1995.

KUCHARSKÁ, A. (ed.). Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000. Praha: Portál, 1997, 1998, 1999, 2000.

MATĚJČEK, Z. a kol. Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostika, 1987.

MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995.

MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

NOVÁK, J. Dyskalkulie: specifické poruchy počítání. Litomyšl: Augusta, 1997.

NOVÁK, J. Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno: Psychodiagnostika, 1997.

RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999.

ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál, 2001.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
Sylabus -

Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky.

V úvodu se zaměříme na školní dovednosti v kulturním kontextu, na důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění.

Z hlediska historického se zaměříme na vznik a vývoj problematiky specifických poruch učení ve světě a u nás, na vývoj teorií o příčinách a mechanismech při vzniku SPUCH a zmíníme též historii neuropsychologického pohledu na problematiku (Lurija, Bakker).

Pozornost bude věnována terminologii, definicím a klinickému obrazu jednotlivých poruch učení a chování (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dyspinxie, dysmuzie, ADD/ADHD), principům diagnostiky a diagnostickým kritériím v rovině psychologické a speciálně pedagogické (zde předpokládáme obsahové provázání s kurzem Diagnostika v psychologickém poradenství).

V rovině praktické budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 1. a 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace ? vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH.

Završením kurzu bude v současnosti aktuální otázka specifických poruch učení v období adolescence, možnost integrace na SŠ a průběh vzdělávání, včetně maturit u studentů s diagnostikovanými SPUCH. Zmíněny budou též důsledky SPUCH v dospělosti.

Kompenzační a reedukační metody a techniky, pomůcky v oblasti parciálních oslabení (percepčně motorických, kognitivních a řečových), reedukace v oblasti školních dovedností (čtení, psaní, počítání) pak bude předmětem navazujícího kurzu Specifické poruchy učení - intervence a terapie .

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2007)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK