PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Poradenská praxe a intervence - O06313026
Anglický název: Counseling Practice and Intervention
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: PPIN
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Praktická cvičení
Je prerekvizitou pro: O06313025, O06313029
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poradenská praxe a intervence Cílem kurzu je seznámit posluchače se standartní činností pedagogicko-psychologické poradny v průběhu školního roku. Seznámit s pracovními variantami kontaktů se školou a výchovným poradcem na škole. Informovat studující o základních diagnostických postupech využívaných v současné době v praxi pedagogicko-psychologické poradny při vyšetření: školní zralosti, výukových obtíží na l. a 2. stupni ZŠ, při zjišťování studijního a profesního zaměření klienta s cílem prohloubit základní znalosti z psychologické dignostiky v předškolním a školním věku. Dále pak informovat o nejčastěji navrhovaných formách intervence v konkrétních oblastech poradenské praxe.
Poslední úprava: Erudio ()
Literatura

Hadj Moussová a kol. (2002, 2004, 2005): Diagnostika, pedagogicko psychologické

poradenství II. Intervence ,

pedagogicko - psychologické poradenství III.,Vybrané problémy I., UK- PedF, Praha.

Matějček, Z.: (1991): Praxe dětského psychologického poradenství, SPN, Praha.

Říčan, P. a kol: (1998) : Dětská klinická psychologie, Avicenum, Praha.

Švancara, J. a kol. ( 1980): Diagnostika psychického vývoje, Avicenum, Praha.

Svoboda ,M.(ed.):( 2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál.

Manuály vybraných dg. zkoušek ( interní materiály katedry psychologie)

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Požadavky ke zkoušce

výstupní test, uzavřené a otevřené otázky.

Poslední úprava: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.05.2019)
Sylabus -

Cíl kurzu:

Seznámení s problematikou poradenské práce v PPP, v základních a středních školách. Orientace v základních diagnostických a intervenčních postupech nejčastěji používaných v současné poradenské praxi.

Obsah kurzu:

  • Poradenské služby v současné škole, etické aspekty práce poradenského pracovníka.
  • Obecní schéma individuálního vyšetření dítěte: anamnéza, analýza sekundárních

dat, vedení rozhovoru s rodiči, diagnostika, návrhy intervence, kontakt se školou, kontrolní vyšetření.

  • Charakteristika práce školního psychologa ( PhDr. J.Zapletalová)
  • Předškolní dítě v PPP, typy problémů (opožděný vývoj, nedostatečná stimulace

aj.) diagnostické postupy, konzultace s rodiči , ukázka a rozbor kazuistiky .

  • Dítě před vstupem do školy ( školní zralost a připravenost), dg. a intervence.
  • Vyšetření žáků mladšího školního věku, nejčastější typy problémů:

adaptace v 1. třídě, školní neúspěchy, specifické poruchy učení, problémy v

sociálním vývoji. Diagnostické postupy, možné varianty intervencí.

  • Volba studijní cesty, profesionální orientace. Nové poradenské dg. materiály, výzkum

Zápočet bude udělen po absolvování praxe v PPP v letním semestru, kde studenti

získají podkladové materiály k seminární práci ( konkretizace zápočtové práce v

semináři).

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK