|
|
|
||
Rodiče, učitelé a děti ve vzájemné interakci
Volitelný kurz je zaměřen na přesnější uchopení vztahů mezi rodinou a školou jako součásti mezigeneračního přenosu kultury. Přednášky doplněné o analýzu empirického materiálu ukazují složitost působení obou institucí na dítě i na sebe navzájem pomocí různých pohledů (historický, vývojově psychologický, sociologický) a tematizací této problematiky (komunikace mezi rodinou a školou, výchovné praktiky, konstrukce školní kariéry, školní úspěšnost atd.).
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Literatura Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, SLON 1993. PSŠE: Co se v mládí naučíš. Praha, PedF UK 1992. PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF UK 1995. Možný, I.: Moderní rodina. Brno, Blok 199O. a Sociologie rodiny, SLON 1999. Štech, S. : Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie 1997, roč. 41, č.6, s. 487-502. De Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Praha, Portál 1999 Štech, S.;Viktorová, I.: Vztah školy a rodiny - hledání dialogu. In: Předškolní a primární pedagogika (Pupala, B.; Kolláriková, Z. eds). Praha, Portál 2001, s.57- 93. Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|
|
||
Cíl kursu: Tématem kurzu jsou vztahy mezi rodinou a školou. Cílem proto bude ukázat složitost těchto vztahů pomocí různých pohledů (historický, vývojově psychologický apod.) a různých tematizací této problematiky (výchovné postupy, rodinný příběh, projekty budoucnosti ad.). Podrobněji se podíváme na rozdíly mezi oběma institucemi a na pozici dítěte jako příslušníka obou dvou nejen v konkrétních výchovných situacích, ale hlavně v odlišnostech interpretace dění mezi rodinou a školou. Současně se budeme věnovat i aktivní roli dítěte- žáka, která někdy bývá viděna ve školní praxi zjednodušeně jako pouhý produkt své rodinné (a školní) situace. Vždy, pokud to bude možné, bude součástí seminářů také práce s konkrétním empirickým materiálem.
Obsah kursu: 1. Škola a rodina jako sociální instituce a historické proměny jejich vztahů 2. Rodinná a školní socializace v kontextu transmise kultury 3.Komunikace mezi školou a rodinou 4.Co způsobuje školní docházka v životě rodiny. 5. Rodinný příběh a místo školy v něm. 6.Rodinné výchovné praktiky a jejich vlivy na formování školní kariéry dítěte. Školní úspěšnost a školní hodnocení 7. Životní a profesionální projekty mezi rodinou a školou:
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|